UR:s Barnaministeriet och Skolministeriet nominerat till Röda Korsets Journalistpris

UR-programmen Skolministeriet och Barnaministeriet dokumentär är nominerat till Röda Korsets journalistpris för Johanna Larssons serie om EU-migranter.

I reportaget Barnen och tiggeriet får vi höra barns tankar om att det finns människor som måste tigga pengar utanför affärer, på gator och torg.Tycker de att vuxna är tillräckligt bra på att förklara varför det ser ut så här? Och hur pratar man om det i skolan?

Jag vill ha ett hus är en berättelse om några av de fattiga EU-migranternas barn. De som har föräldrar som tigger pengar utanför affärer eller samlar burkar på stan. Två av dem är Adriana och Ivanka, som båda drömmer om att leva ett vanligt liv tillsammans med sina familjer.

I Barnen som skollagstiftarna glömde får vi träffa Lavinia 14 år som har pendlat mellan Uppsala och Rumänien sedan hon var sju. Dagarna i Uppsala fördriver hon på stan medan hennes föräldrar försöker samla in pengar till deras försörjning. Helst av allt vill hon gå i skolan i här i Sverige, men det får hon inte. Lavinias situation är verklighet för allt fler barn i Sverige. En ändring i skollagen som trädde i kraft 2013 gjorde att barn till så kallade papperslösa nu har rätt att gå i svensk skola. Men de här barnen platsar inte i den kategorin eftersom de bara förväntas stanna i Sverige 3 månader i taget.

De tre nominerade reportagen är gjorda av Johanna Larsson för UR. Priset premierar reportage från 2014 som skildrar människor i utsatta situationer utanför den gängse nyhetsrapporteringen. Vinnaren tillkännages den 20 april.

Programmen finns att höra i UR Play.

Lyssna på UR:s Barnen och tiggeriet från Skolministeriet i UR Play >
Lyssna på UR:s Jag vill ha ett hus från Barnaministeriet dokumentär i UR Play>
Lyssna på UR:s Barnen som skollagstiftarna glömde från Skolministeriet i UR Play >

• ur play