UR:s Bildningsbyrån ger kunskap om hur vi kan påverka EU:s utveckling

Vad händer inom EU? Hur har energipolitiken utvecklats, den gemensamma valutan och den fria rörligheten? I nio radioprogram ger UR:s Bildningsbyrån berättelser om den inre marknaden, och om hur och varför EU utvecklats på det sätt det gjort. Människor och livsöden exemplifierar sakfrågorna. Start 26:e mars kl. 21.03 i P1 och på UR Play.

Den 20 mars 1979 begravs en 91-årig f.d. konjaksförsäljare i den lilla staden Montfort l´Amaury några mil sydväst om Paris. I kyrkan sitter bland annat den franske presidenten Valery Giscard d´Estaing, den tyske förbundskanslern Helmuth Schmidt och en rad andra höga dignitärer och politiker från Europa och USA. Varför har de kommit hit? I kistan framför dem ligger en man som inte ens gick ut skolan och som aldrig blev vald till någon enda politisk post. Ändå var han kanske under några decennier mer inflytelserik i Europa än någon av de personer som nu kommit för att hedra honom. Mannen som det handlar om i det första programmet – Konjaksförsäljarens frö till EU – är Jean Monnet. Den grå eminensen som var pappa till ett helt nytt politiskt system – den europeiska unionen. Kanske kan man genom att studera just Monnet förstå varför EU ser ut som det gör.

I det andra programmet, Det självspelande pianot – del 2, ställs frågan om EU:s inre marknad är som ett självspelande piano som får oss européer att dansa i takt? Vare sig det gäller ekonomisk politik, arbetslagstiftning eller energipolitik. Och är det bra? När UR:s Bildningsbyrån för fem år sedan gjorde ett program om EU:s inre marknad inleddes det med ett köp av en mobilladdare. Då hade fortfarande varje mobiltillverkare sin egen standard och bytte man modell så var den gamla laddaren värdelös. Idag har de flesta mobiltillverkare, efter krav från EU, enats om en standard som dessutom är energisnål.

UR:s Bildningsbyrån – EU-valet klargör komplexa sammanhang på ett sätt som gör att det europeiska samarbetet blir greppbart även för personer som inte är politiskt aktiva. Serien ska väcka lust till fortsatt diskussion och samtidigt ge kunskap om hur EU:s fortsatta utveckling går att påverka.

Bildningsbyrån – EU-valet sänds på onsdagar kl. 21.03 i P1 och finns efter sändning på UR Play.