UR:s Livet i Mattelandet vinner Kristall som Årets barnprogram

UR:s serie Livet i Mattelandet är vinnare av kategorin Årets barnprogram under Kristallen-galan 2019.

Här kan du se tv-serien på UR Play >

- Helt fantastiskt roligt - och faktiskt välförtjänt! Kristallen gick inte bara till oss på UR utan lika mycket till att tiotusentals barn lärt sig att räkna tack vare Livet i Mattelandet. Den här serien är bästa tänkbara exempel på när journalistik och pedagogik gifter sig - och blir oefterhärmlig succé, säger en glad Sofia Wadensjö Karén, vd för UR.

I Livet i Mattelandet får barnen hänga med på en lustfylld och lärorik resa i en värld fylld med humor och matematik. Färgstarka karaktärer, lekfulla situationer och tydliga pedagogiska mål gör att matten blir både rolig och begriplig. De olika karaktärerna i serien spelas av skådespelarna Frida Hallgren, Johan Ulveson, Henrik Johansson och Emma Mehonic

- Så oerhört roligt! Det här är UR:s allra första kristall i barnkategorin. Vi vet redan att en massa barn varje dag lär sig nya saker genom våra program. Det i sig är ett pris, eftersom det är vårt uppdrag. Och det här är ett kvitto på att vi lyckas kombinera pedagogik med riktigt högkvalitativt tv-makeri, säger Caroline Ginner, UR:s projektledare för tv-serien.

För mer information kontakta pressansvarig!