UR:s novellfilm nominerad till Japan Prize 2016

UR:s novellfilm En sällsynt vanlig dag har nominerats till Japan Prize i ungdomskategorin.

En sällsynt vanlig dag är novellfilmen som skapar en tvärtomvärld där personer med funktionsvariation är normen. Här är det människor som inte har någon normbrytande funktionsskillnad som betraktas som onormala. Med filmen vill UR få människor att reflektera över hur vi bemöter det vi inte är vana vid.

Filmens skapare Helene Näslund har själv en dotter med Crouzons syndrom och har tidigare gjort filmen Brev till allmänheten, om unga med kraniofaciala diagnoser. Hon har egna erfarenheter av människors rädslor och fördomar mot det sällsynta och brinner för att med sina filmer vidga normbegreppet.

-  Filmen väcker viktiga diskussioner som verkligen behövs, inte bara i Sverige. Därför är det så roligt när den uppmärksammas även internationellt, ännu fler får tillfälle att se den och inte minst reflektera kring filmens budskap. Jag är jättestolt! säger Helene Näslund, filmens producent och regissör.

Japan Prize äger rum i Tokyo mellan 26 oktober och 2 november, med prisutdelning och gala den 2 november. Tävlingen har funnits sedan 1965 och belönar högkvalitativa medieproduktioner med utbildningsvärde.Japan Prize delas ut av NHK som är Japans public service-bolag.

Här hittar du samtliga finalister i Japan Prize 2016.

Se En sällsynt vanlig dag på UR Play.

För mer information kontakta pressansvarig.

• en sällsynt vanlig dag
  • sällsynta diagnoser
  • japan prize