UR:s Skolministeriet får Barncancerfondens journalistpris 2017

UR:s Skolministeriet och Moa Larsson har tilldelats Barncancerfondens journalistpris 2017 för reportaget När Amanda blev sjuk, om gymnasieeleven Amanda som vintern 2015 får besked om att hon drabbats av cancer. En sjukdom som snabbt tar över hennes liv och till sist avslutar det.

Radioprogrammet kretsar kring Amandas klass och lärare, om hur de upplevde det som hände. Om hur det känns när en kompis och elev rycks bort och hur man hanterar alla de känslor och frågor som dyker upp.

– Jag är verkligen jätteglad för priset! Det är ett erkännande för mig som journalist, men också av att det kan vara meningsfullt att berätta om något så hemskt och i grunden meningslöst som när en ung människa dör i cancer. Förhoppningen är att reportaget ska kunna ge andra lärare och elever en ingång till att bearbeta och prata om sorg, säger Moa Larsson.

I sin motivering beskriver juryn programmet som viktigt och angeläget och konstaterar att ”det är en stark dokumentär som alla lärare borde använda i klassrummen för att prata om sorg.”

När Amanda blev sjuk sändes första gången i juni 2016 och finns för lyssning på UR Skola: http://urskola.se/Produkter/193024-Skolministeriet-Nar-Amanda-blev-sjuk

Barncancerfonden delar årligen ut sitt journalistpris till de bästa reportagen i ämnet barncancer från föregående år. Priset omfattar två kategorier, print och etermedia.