UR vill att alla ska #delakunskap

Visste du att bananer delar 50 procent av sitt DNA med människor, att schackboxning är en sport eller att ett A4-papper kan nå ända till månen? Idag lanserar UR #delakunskap. En sociala medier-kampanj som med överraskande kunskap, två goda vänner, och femton filmer i miniformat ska få fler 18–29-åringar att upptäcka UR Play och dela kunskap med varandra.

Med femton stycken 15-sekundersfilmer med kunskap i fokus vill UR nå unga som vanligtvis inte använder UR Play. Filmerna utgår från Instagrams 15-sekundersformat och det är via Instagram, Youtube, Facebook och Twitter som de ska spridas. UR:s minifilmer handlar om vännerna Jana och Ole som i olika vardagliga situationer delar absurd, tankeväckande eller provocerande kunskap med varandra. Tanken är att kampanjen ska väcka nyfikenhet för UR Plays utbud, men också förflytta bilden av UR – och få fler att se värdet av att dela kunskap med andra.

– Många unga associerar UR med en skolsituation. Vi vill visa att UR har relevanta och intressanta program oavsett var man befinner sig i livet. Med kampanjen vill vi också förmedla att UR har en generös syn på kunskap. Kunskap är till för att delas, säger Jo Barker, projektledare för kampanjen på UR.

– Att upplysa varandra om nya fenomen och att dela med sig av ny kunskap är en stark drivkraft i sociala medier. Därför kändes det rätt att samla kampanjen kring det fenomenet, både för att nå målgruppen men också för att påvisa att UR har mer kunskap att dela med sig av på UR Play säger Carl-Johan Schultz, projektledare på McCann.

UR Play är en playtjänst som tillgängliggör mer än 2500 program om allt från kärlek och sex till brott och straff. Här finns kunskap som berör, fördjupar och ger sammanhang. Programmen finns tillgängliga i UR Play i sex månader efter sändning i tv eller radio, ibland längre.

Jana spelas av skådespelaren Linda Kulle, Ole av skådepelaren Christoffer Nordenrot. Kampanjen #delakunskap görs i samarbete med reklambyrån McCann och produktionsbolaget Crazy Pictures.

Arbetsgruppen

UR

• Jo Barker (projektledare)
  • Linnéa Hallgren