Swimrun - en tävlingsform grundad av skärgårdsbor

– Det hela började med att jag, min bror Jesper Andersson och ett par kompisar satt på Seglarbaren, på Utö och snackade om hur det skulle vara att för egen maskin ta sig mellan öarna - från Utö till Sandhamn, berättar Mats Andersson.

Bröderna är båda hemmahörande på Utö.

Idén blev till verklighet och 2004 tog kvartetten ett dygn på sig för att ta sig mellan de båda välkända skärgårdsöarna. Killarna stannade på krogar längs vägen och sov i skogen. Ryktet om bedriften spreds sig. Mikael Lemmel samt en annan Mats Andersson hade precis arrangerat VM i multisport då de fick höra talas om strapatsen.

– De tog tag i idén och hittade ett koncept för att låta fler, under mer tävlingslika former, möta samma utmaning. Tävlingen fick namnet Ö till ö.

2006 arrangerades den första öppna tävlingen. 9 lag anmälde sig för att ta sig från Sandhamn till Utö – 6,5 mil över klippor, skogar och vägar samt en mil genom vattnet. Den här gången fanns inget utrymme för krogstopp eller övernattningar. Nu gällde det att tillrygga lägga sträckan på bästa möjliga tid. Bara två lag lyckades att ta sig i mål. Segrartiden låg på tolv timmar.

Ö till ö har allt sedan dess gått av stapeln på höstkanten varje år. Tävlingen är lagtävling med två personer i varje lag. Redan från början var det möjligt att ställa upp i olika klasser: män, kvinnor och mixat. Tanken var att från år till år alternera plats för målgång mellan Sandhamn och Utö.

– Deltagarna ville annorlunda. De tyckte målgången var trevligare på Utö. Mer publik och ett bättre mottagande. Därför är målgången numer alltid på Utö.

Idag drar tävlingen elitmotionärer, långdistans triathleter och multisportare från hela världen. 2012 deltog hela 98 lag.

– När vi inför 2013 års lopp öppnade upp möjligheten att anmäla sig tog platserna slut på 20 minuter.

Tävlingen anses vara en av de tuffaste bland den här typen av utmaningar. Bästa segrartiden ligger idag på strax under nio timmar. Mats Andersson som deltagit alla år, flera gånger tillsammans med sin bror, berättar vidare:

– Vi kliver i och ur vattnet 38 gånger. Även om vi har våtdräkt på oss så blir vi nerkylda. Vattnet kan vara så kallt som 11 grader. På land blir vi överhettade. Det är varmt att springa i våtdräkt och det är inte direkt någon slätlöpning. Löpningen går mestadels över klippor och i skog.

Ö till ö har blivit så populär att arrangören nu behöver låta deltagarna på olika sätt kvalificera sig till loppet. Förutom traditionell lottning upplåts platser till dem med meriter från likvärdiga lopp. Tio platser upplåts till dem som placerar sig bäst i en så kallad kvaltävling.

– Det känns bra att få bidra till att skapa ytterligare en tävling. Tävlingens sträcka är egentligen min och min brors träningsbana.

Start och mål sker vid Utö Värdshus. Distansen är ungefär hälften av Ö till ö:s sträckning. Det innebär cirka tre mils löpning och tre kilometer simning i havet. En nog så tuff utmaning.

– Det är väldigt kul att vår ursprungliga idé utvecklats till en riktig tävlingsform. Och som om en av grundarna så har jag fått vara med att sätta namn på grenen. Jag kallar tävlingsformen för Swimrun.

Kvaltävlingen går under namnet Utö Swimrun och blir efter Ö till ö den näst tuffaste tävlingen i sitt slag. I dag finns det fleral andra tävlingar med samma koncept.

• båtutflykt
  • skärgård