Riktig storstadsshopping när New Yorker och kosmetik kommer till Utopia.

När etapp 2 av den nya cityagallerian Utopia i Umeå blir klar hösten 2014 är modekedjan New Yorker på plats och bidrar till den magiska shoppingkänslan. Det blir New Yorkers första butik i Umeå.

– Det är ett efterlängtat koncept som vi är väldigt glada att kunna erbjuda Umeåborna, säger Håkan Martinell, VD Balticgruppen Fastighet.

Det blir sammanlagt 850 m2 mode, fördelat på två plan i New Yorkers nya butik i Utopia.New Yorker är ett internationellt klädmodeföretag som startade i Tyskland redan 1971. Idag har man 968 butiker i 38 olika länder.

– Vi har hela tiden strävat efter att skapa en galleria med ett spännande och varierat utbud där allt är möjligt, säger Håkan. New Yorker är en viktig pusselbit i det arbetet liksom många fler små och stora aktörer. En annan sådan lite mindre och lokal aktör är kosmetikföretaget Gloss som även det kommer att vara med och berika Utopia med en butik när etapp 2 öppnar. Gloss drivs av entreprenören Marielle Isaksson som är tjejen som vågade starta eget och förvekliga sin dröm.

– Gloss är också helt rätt koncept för oss. Vi månar om det lokala företagandet och vet att även våra kunder kommar att uppskatta det. Det är mångfalden och blandningen av olika butiker och hyresgäster som kommer att skapa den förtrollande känslan vi eftersträvar med Utopia, avslutar Håkan.

Till hösten i etapp 1 kommer följande hyresgäster att finnas på plats:
JC, Ohlssons tyger, Village, Saedéns Tobakshandel, Life, Clip, Apoteket, Estetic, Rost, Phonehouse, Change, Bodyshop, Carlings, Flash, Bik Bok, Hallbergs Guld, Guldfynd, Gloss, Gallerix, Synsam, Max, Audio Video, Tehörnan, H&M, Game, Basilica, Rice Market och Grekiska kolgrillsbaren. Fler hyresgäster kommer att tillkomma.

Etapp 2 med fler nya hyresgäster kommer att vara klar till julhandeln 2014.

I samma kvarter öppnar under hösten 2013 ett nytt hotell i den 12 våningar höga byggnaden som skapar en modern och attraktiv storstadskänsla där den reser sig över Umeås citykärna. Här kommer det att erbjudas 185 rum med möjlighet att njuta av en magnifik utsikt och bekvämt boende.

Dessutom kommer attraktiva kontorsdelar att invigas under 2014. Här erbjuds ljusa, moderna kontor med hög standard och moderna lösningar. Ett nytt gym – USM – är också planerat att öppna i samma byggnad under början av 2015.

• Livsstil

Utopia ligger i kvarteret Forsete som ägs och utvecklas av Balticgruppen AB. Balticgruppen äger, utvecklar och förvaltar fastigheter i Umeå sedan 1987. Affärsidén är att identifiera intressanta objekt och utveckla koncept, lokallösningar och miljöer som redan från start svarar mot hyresgästernas behov. Lika viktigt är att konceptlösningen stödjer hyresgästernas och närsamhällets fortsatta utveckling. Det är också förutsättningen för Balticgruppens egen utveckling.

Mona Lidén

Presskontakt Centrumledare Utopia 090-144644