Emma Jonsteg tilldelas Olle Engkvist medalj 2014

Olle Engkvist medalj för högklassig journalistik är en årlig utmärkelse som har delats ut sedan 1967 med en lång rad mottagare i form av journalister, skribenter fotografer och arkitekter. Årets mottagare är Utopia Arkitekters vd, Emma Jonsteg. I går kväll fick hon ta emot sin medalj i samband med Stockholms Byggnadsförenings högtidsmöte där Mona Sahlin medverkade som talare.

Mottagaren av medaljen utses av stipendienämnden i Stockholms Byggnadsförenings stiftelse för Olle Engkvist-priset. Nämndens motivering lyder:

Medalj ska tilldelas Emma Jonsteg, för att som engagerad och stilistiskt driven debattör i samhällsbyggandet, skapa meningsfull dialog. Hennes senaste publicistiska projekt, podden Snåret, som belyser byggprocessen ur olika perspektiv, har snabbt nått en allt mer växande publik och fått stort genomslag i sociala medier.

– Motiveringen är jättefin och jag är väldigt glad för att mitt arbete med att driva debatt och att skapa konstruktiva samtal i branschen uppmärksammas på det här sättet. Det kanske borde delas ut fler medaljer i vår bransch för att få lite bättre fart på debatten, säger Emma Jonsteg.

Emma Jonsteg och Utopia Arkitekter har sedan starten 2008 förekommit flitigt i samhällsbyggnadsdebatten med fokusområden som kvalitet, markpolitik och hållbarhet. Och det kommer inte att bli mindre av det i framtiden.

– Vi ser att det finns ett stort behov av att betydligt fler engagerar sig i det offentliga samtalet om samhällsbyggnad. Här finns en lång rad angelägna frågor som behöver fler starka företrädare och vi tänker jobba på för att även fortsättningsvis vara en av dem, säger Emma Jonsteg.

Räkna alltså med att se mer av Emma Jonsteg som talare, debattör och moderator framöver. Sedan förra månaden skriver hon en stående spalt i tidningen Byggindustrin. Hon är redan inbokad på en lång rad åtaganden under vintern och våren, har en rad artikelidéer och räknar med att göra en rejäl insats även under nästa års Almedalsvecka.

– Jag kommer även att fortsätta köra Snåret för Svensk Byggtjänst under hela 2015 där vi kommer att lyfta ett antal viktiga och intressant ämnen. Från Utopias och mitt personliga perspektiv så kommer jag att lägga ett betydligt starkare fokus på att få fler att engagera sig i och driva hållbarhetsrelaterade frågor, säger Emma Jonsteg.

För mer information och pressbilder, vänligen kontakta: Emma Jonsteg, vd på Utopia Arkitekter, tel 0709-92 42 40, emma@utopia.se

• Utopia
  • arkitekt
  • emma jonsteg