​Alexander Graff ser fram emot tuff utmaning i V8 Thunder Cars

Alexander Graff har pekats ut som den kanske störste förhandsfavoriten till SM-titeln i V8 Thunder Cars – men nu har han fått något att fundera över. I onsdags blev det klart att motståndet i årets mästerskap blir tuffare än någonsin. Den regerande mästaren Mattias Lindberg är tillbaka och dessutom kommer Andreas Wernersson till start. Men det är ingenting som får Alexander Graff på dåligt humör. Tvärtom!

– Det här är så jävla bra, säger han. Det är precis vad mästerskapet behöver när det nu går in i en ny era där det ska stå på egna ben. Det är bra med två så tunga och unga namn och det höjer prestigen i kampen om SM-guldet.

En skillnad mot förra året är att Graffs värste konkurrent, Mattias Lindberg, byter team från Memphis Racing till Bryntesson Motorsport.

– Det är kul att han kommer tillbaka och att han gör det i ett nytt team, samtidigt tar ju Wernersson över mästarbilen från i fjol och han är snabb vad han än sätter sig i. Han kanske hade behövt ett test med sig i kroppen före säsongsstarten men det är ingen kille som kommer att vara en köåkare.

Förra året förlorade Graff titeln på upploppet mot Mattias Lindberg. I år är det revansch som gäller.

– Vi har samma målsättning som alla andra år, guldet ska bärgas. Min säsong i fjol var fantastisk fram till Falkenberg där den punkterades. Orsaken var kvalet och en trasig stötdämpare, något som inte får hända igen och där måste vi säkra upp driftkvaliteten.

Men Alexander är noga med att påpeka att han har ett bra gäng bakom sig i depån och någon risk för att ett liknande problem ska uppstå igen ser han inte.

– Det är oerhört hög nivå på mina grabbar och de sköter om bilen mer än vad som kanske behövs. Jag har aldrig behövt bryta ett heat på grund av att bilen har gått sönder.

Inför premiären på Mantorp Park i helgen, den 7-8 maj, har Alexander gott självförtroende.

– Vi har två dagars test i ryggen med oss på just Mantorp Park. Jag känner att jag har en bra grund att stå på.

Kalender SM i V8 Thunder Cars 2016

7-8 maj, ”Vårracet”, Mantorp Park