Andreas Ahlberg snabbast i stort V8 Thunder Cars-fält

Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, var snabbast av alla när SM i V8 Thunder Cars körde sitt premiärkval på Vårracet, Mantorp Park. I morgondagens första heat står Andreas Ahlberg i pole position – bakom honom 24 hungriga förare i ett av de starkaste startfälten i svensk banracing på mycket länge.

– Vi var snabbast på testet, snabbast i kvalet, det är en riktigt bra start på säsongen 2016, säger Andreas Ahlberg. Jag lyckades banka in två varv relativt tidigt och ett av dem räckte till pole, det andra räckte till andraplats.

Näst snabbast var fjolårstvåan i mästerskapet, Alexander Graff. Uppsala-föraren har en oerhört hög lägstanivå och är alltid med i toppen, så också i år.

– Jag satte ett snabbt varv på mitt första försök och det stod sig ett bra tag, sen kom Andreas som skjuten ur en kanon och slog mig med några hundradelar. Jag gjorde ett försök till men det funkade inte riktigt, det var skit på banan och mycket trafik – och en chaufför som var lite bitter för att han inte satte det på första försöket.

Järfälla-föraren Marcus Palnér har tagit ett stort steg framåt i år och utmanar nu de allra bästa på allvar. Han var snabbast på det officiella testet för några veckor sedan och nu bekräftade han att det inte var en tillfällighet genom att sätta tredje snabbaste tid. Han hade dessutom bästa andratid, vilket avgör startordningen i andra heatet. Marcus startar med andra ord trea i det första heatet och från pole position i det andra.

– Det känns jävligt bra, teamet funkar bra, bilen går bra, det bästa är att jag har mer att ge tillsammans med bilen i racen, det känns väldigt lovande, säger Palnér som lovordar den nya teamkonstellationen tillsammans med Christoffer Bergström, där legendaren Börje Wessman håller att vakande öga över de båda.

Östersundsföraren Freddie Magnusson blev fyra, cirka halvsekunden efter topptrion.

– Det är okej, självklart vill man vara med i topp tre, men vi har inte förberett oss så bra, säger Freddie. Vi byggde ihop bilen i förra veckan, jag har kört två timmar som mest bestod i att fixa lite smågrejer. Med minimala förberedelser är vi nöjda med att vara topp fem.

Regerande mästaren, Mattias Lindberg, slutade femma och han var inte helt nöjd med det. Det ska kanske sägas att han sitter i en reservbil i premiären. Hans nya Ford Mustang fastnade i en container efter stormar och hamnstrejker.

– Känns inte bra, jag får försöka köra upp mig i morgon, en fyra, fem platser i alla fall, säger Mattias Lindberg. Redan första varvet var det något som lossnade på bilen, jag vet inte det var någt som betydde något men det kändes inte bra. Vi gör lite ändringar till i morgon så får vi se om vi kan köra upp sig.

Andreas Wernersson, som även han blev klar för V8 Thunder Cars i ett sent skede, svarade för en stark insats i kvalet med tanke på den korta förberedelsetid han har haft inför premiären. Wernersson startar sjua i morgon.

Joakim Ahlberg hängde inte riktigt med lillebror Andreas i tempot men blev sexa, en placering som placerar honom i tredje startled. Jönköpingstalangen Erik Stillman slog personbästa i kvalet med en åttondeplats. Fjolårssensationen Christoffer Bergström var inte helt nöjd med en niondeplats, men det är något som snarare säger mer om att han har höjt ribban inför i år, snarare än att det var något fel på prestationen.

Toni Lehteenmäki var snabbast av de förare från det finländska mästerskapet som också deltar i Vårracet. Lehteenmäki startar från tionde startruta med goda chanser att köra upp sig.

Morgondagens tävlingar på Mantorp Park kan följas direkt på webben via www.v8thundercars.com

Kval V8 Thunder Cars, Vårracet, Mantorp Park 7 maj

1. Andreas Ahlberg SWE 1:19.698