​LEMMY 500 bäddar för starkt V8 Thunder Cars 2017

För drygt två veckor sedan avslutade V8 Thunder Cars sin säsong med LEMMY 500 på Ljungbyhed Park. Finalen blev en succé med häftig racing i strålkastarsken, uppvisningar med dragracing, motorcyklar, tivoli och mycket annat samt en konsert med Saxon, Mikkey Dee och Phil Campbell på scenen. Nu laddar V8 Thunder Cars för framtiden.

– Vi avslutade säsongen med den mest spektakulära racingfinal som någonsin har körts i Sverige och nu tittar vi framåt med starkt självförtroende, säger Richard Berggren för promotorbolaget PMR som driver den kommersiella delen av V8 Thunder Cars. Kombinationen med konsertpubliken och vår racing fungerade klockrent. Det var länge sedan vi hade en publik som visade så mycket entusiasm och engagemang – V8 Thunder Cars är rock´n roll och vi har skapat en mycket bra plattform att bygga vidare på inför framtiden.

i fjol avbröt STCC plötsligt samarbetet med V8 Thunder Cars och LEMMY 500 var avslutningen på mästerskapets första säsong på egna ben.

– Efter fjolårets säsong blev vi utkastade av STCC i ett mycket sent skede vilket gjorde att vi hamnade i en väldigt tuff situation. Möjligheterna att få till en bra tävlingskalender var minimala och det såg mörkt ut. För många utomstående betraktare var det nog bara en tidsfråga innan vi skulle försvinna. Nu har vi inte bara genomfört en bra säsong, vi har haft nitton bilar som har tävlat om SM, vi har haft publiksiffror som ibland har slagit STCC och vi har avslutat säsongen med en final som redan har gått till svensk racinghistoria. Till nästa år kommer vi att göra det vi inte hann inför årets säsong, att få en organisation på plats med klara roller och ansvarsfördelningar och vi har också tid att skapa en ännu bättre tävlingskalender.

Målet för V8 Thunder Cars var att köra på evenemang där det redan finns en publik, och helst en ny publik som inte har varit på racing tidigare.

– Power Meet på Ljungbyhed visade att det är ett koncept som fungerar, precis som finalen. Vi har fått väldigt mycket positiv respons från en delvis ny publik som vi inte har haft tidigare när vi har kört under STCC:s paraply.

V8 Thunder Cars har även kört på mer traditionella racingevenemang, som Västkustloppet i Falkenberg.

– Det hade varit storpublik där om inte vädret hade ställt till det, nu var det ändå många som trotsade regnet och kom dit och det hänger ihop med att Falkenbergs Motorklubb har gjort ett kanonjobb med den lokala marknadsföringen. Västkustloppet är ett starkt evenemang och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete. Bra väder nästa år och det kommer att komma en ännu större publik.

Som alltid startar nästa säsong när den förra avslutas och arbetet med 2017 är redan i full gång.

– Då kommer vi att kunna vara med på fler stora evenemang än i år och vi har redan långt gångna diskussioner med olika aktörer. För våra deltagare väntar en ännu bättre säsong och trots att det är mycket jobb med att få allt på plats så har vi fått en rejäl energikick efter den lyckade finalen. Den 19 oktober har vi ett test på Mantorp Park för de som är intresserade av att köra nästa år. Intresset är stort och vi tror på ett ännu starkare 2017 för V8 Thunder Cars.