​Stort startfält till V8 Thunder Cars-premiär på Mantorp Park

Sveriges största SM-serie i banracing, V8 Thunder Cars, presenterar ett stort startfält när premiären körs på Mantorp Park i samband med Vårracet – 25 bilar kommer till start för att göra upp om äran och det kommer att bli trångt på banan.

– Vi har ett starkt svenskt startfält som kompletteras av deltagare från det finländska mästerskapet, säger Joakim Tärnström, pressansvarig för V8 Thunder Cars. Helgens SM-tävling ingår även i Baltic Cup vilket innebär att vi har deltagare från både Norge, Finland och Estland med. Det är förare av mycket hög kaliber och de har inte åkt hit för att vika ned sig.

Bland de finska namnen som Alexander Graff, Freddie Magnusson, Stein Frederic Akre, Joakim och Andreas Ahlberg, Marcus Palnér och de andra deltagarna i det svenska V8 Thunder Cars-mästerskapet ska ta sig an märks regerande finske mästaren Jari Nurminen, världsmästaren i Legends Cars, Henri Tuomaala och snabbe Toni Lähtenmääki som med framgång gästspelade i V8 Thunder Cars-finalen på Ring Knutstorp förra året.

När det gäller själva SM-titeln ser det mer ovisst ut än på mycket länge. En redan stark topp har breddats och fler tunga namn är på väg in till premiären.

– Vi har ett starkare startfält i SM än vad vi hade förra året. Graff, Magnusson, Akre, bröderna Ahlberg, Palnér och de andra kommer att få fajtas med två riktiga kanonförare som vi kommer att presentera senare i veckan.

Utöver fjolårsnamnen i SM som var med och slogs i toppen fylls det på underifrån av förare som vill slå slåss om pallplatserna.

– Flera av förarna från i fjol har tagit stora steg framåt, det såg vi på det officiella testet. Christoffer Bergström, som tävlingsdebuterade förra året var tvåa på det officiella testet och kommer att bli livsfarlig, Erik Stillman är på väg uppåt, liksom Jonas Fors. Toni Persic och Peter Möller är två andra förare med kapacitet att slåss om poängen. Andreas Nilsson och Robert Möller är två debutanter i klassen att hålla ögonen på, det visade de på testet.

Och det blir fler förare när säsongen fortsätter.

– Vi har ett par bilar som står över premiären och till Power Meet på Ljungbyhed den 10-11 juni kommer startfältet att växa ytterligare – vårt koncept där vi står på egna ben har skapat intresse hos deltagarna och det är många som har visat intresse nu på sluttampen för att vara med redan i år. V8 Thunder Cars är den klass som ger deltagarna ”most bang for the buck” – vi är gång att få till något riktigt bra i svensk motorsport.

Vårracet på Mantorp Park bjuder på massor av racing och stora startfält – mer än 200 bilar är på plats för att delta och förutom huvudattraktionen V8 Thunder Cars bjuds det även på Sportvagnsmästerskapet, SSK-serien, Ginetta, Radical, Superkart och den nya popklassen i svensk motorsport, Legends Cars.

För mer info om Vårracet: http://www.mantorppark.com/varracet/

Startlista V8 Thunder Cars Vårracet – Mantorp Park

StartnrFörareBilNat.