Vårt Vällingby lämnar över tusentals namnunderskrifter till Dennis Wedin (M)

Kampanjen Vårt Vällingby lanserades 3 november för att protestera mot Stockholms politiska majoritets beslut att sälja kommunalt ägda Vällingby centrum enligt det budgetförslag som lagts fram. Förutom de farhågor som tidigare tagits upp med höjda hyror, utarmning och likriktning av butiksutbudet och en minskning av kultur i de privatiserade centrum som finns i Stockholm, så ser vi även en finansiell risk att sälja av närapå 10% av Svenska Bostäders sammanlagda intäkter (källa: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1971312).

Nu har Vårt Vällingby fått tid för ett möte med fastighetsborgarrådet Dennis Wedin (M) den 19 november kl 18, då vi kommer lämna över de signaturer som vi fått in i vår namninsamling. Vi hoppas att majoriteten ska omvärdera sitt ställningstagande och ta bort försäljningen av Vällingby centrum från stadens budget som kommunfullmäktige ska besluta om senare samma vecka.

Då tidpunkten för mötet med fastighetsborgarrådet förhindrar nyhetsrapportering innan budgetomröstningen startar den 20 november så välkomnar vi medier att möta Vårt Vällingby innan överlämningen till Wedin sker. Vi kan även bistå med kompletterande bild- och textmaterial efter överlämningen om så önskas.

Vällingby centrum är inte bara en plats för shopping utan också för möten mellan människor och för kultur, med viktiga verksamheter som kulturskolan, Stadsteatern trappan, Folkets hus och biblioteket, som skulle hotas om en privat fastighetsägare höjer hyrorna. Nyligen tvingades kulturskolan lämna sina lokaler i Hässelby gårds centrum efter att politikerna skurit ner på dess ekonomi, vilket gör det än viktigare för barn och ungdomar i västerort att den finns kvar i Vällingby, där den invigdes så sent som 2018.

Dennis Wedin hävdar att en försäljning ökar stadens möjligheter att förbättra tryggheten i Vällingby centrum, men erfarenheter från tidigare försäljningar visar att de snarare lett till motsatsen - platser kantade av tomma lokaler där människor känner sig otrygga och där kommunen behövt stärka upp med satsningen på den mobila ordningsvaktsgruppen som patrullerar centrum.

För tidigare pressmeddelande, se https://tinyurl.com/mynewsdeskvv.

Presskontakt: Amanda Birath, 076-5942354, info@vartvallingby.se

• privatisering
  • förortscentrum
  • ytterstaden
  • budgeten2019
  • budget2019
  • vällingby
  • denniswedin
  • svenskabostäder
  • boultbee
  • centrum

• Stockholm

Det politiska styret i staden vill sälja Vällingby Centrum till en privat ägare. Detta oroar många av oss boende i Västerort och vi vill att de tänker om. Nu behöver vi vara många som säger ifrån!

Ett gemensamt ägt Vällingby centrum behövs för att:

- Bevara och förvalta den kulturhistoriskt viktiga ABC-staden
- Undvika chockhöjning av hyror som tvingar lokala butiker och andra småföretagare att stänga
- Viktig samhällsservice ska finnas kvar
- Kulturen fortsatt ska finnas tillgänglig i förorten
- Ha kvar vår gemensamt ägda mötesplats
- En hållbar utveckling av staden har visat sig svår att få till i samråd med privata centrumägare