MinGård - en mobilanpassad, användarvänlig, flexibel och öppen plattform för mjölk- och köttföretagare

MinGård™ managementsystemet för mjölk- och köttföretagare

Under sommaren lanseras första versionen av MinGård - en mobilanpassad, användar-vänlig, flexibel och öppen plattform för att använda och registrera uppgifter från Kokontroll, KAP, Härstamningskontroll och andra system på gården. I MinGård äger kunden sin data och har möjlighet att skapa egna rapporter.

MinGård är en molnbaserad lösning och den framtida plattformen för både mjölk- och köttproducenter. Den är dessutom tekniskt öppen för integration med andra system, som DeLavals, Lelys med flera. Lantbrukaren kan själv välja, och även skapa, egna rapporter. Systemet är plattformsoberoende och tillgängligt via mobil, läsplatta och PC både för in- och utrapportering.

Testlansering för pilotkunder sker i sommar

Den första testversionen lanseras i sommar för ett mindre antal pilotkunder. Under tidig höst lanseras nya MinGård för alla mjölk- och köttproducenter i Sverige.

- För att kunna erbjuda MinGård redan i sommar lanserar vi en version som med stor framgång använts i Finland under snart två år. Kundens röst är självklart utgångspunkten i vårt arbete. Vi vill att kundens utmaningar, behov och synpunkter ska vara vägledande – det är enda sättet att utveckla nya system idag. För framtida utveckling kommer vi under hösten att skapa en referensgrupp med kunder, säger Armina Avanes, IT-Enhetschef Växa Sverige.

Kunden äger sin data

Datan från svenska lantbrukare stannar i Sverige, och kunderna äger själva sin data.

-För oss är det viktigt att lantbrukaren själv äger sin data och att uppgifterna som läggs in via Kokontrollen och KAP stannar i Sverige.Vi kan garantera att våra kunder själva bestämmer hur deras data från Kokontrollen får användas i framtiden – med det vill vi också visa att vi utgår från kundens intressen, säger Catrine Nelson, Avdelningschef Kokontroll och KAP Växa Sverige.

Fördelarna med Kokontrollen och KAP, som att data från många källor sammanställs, att datan är kvalitetssäkrad av ICAR och att jämförelser kan göras både med historiska egna data och med andra gårdars, kvarstår.

Mer information: www.vxa.se/min-gard

För ytterligare information, kontakta:

Catrine Nelson, Avdelningschef Kokontrollen catrine.nelson@vxa.se 010-471 09 23

Armina Avanes, IT-chef armina.avanes@vxa.se 010-471 06 31