Växa Sverige gör rekordresultat och lämnar återbäring med 8,1 Mkr

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2020 10:15 CET

Det är vår kunniga och engagerade personal som bidragit till det starka resultatet, säger Dorit Greve, vd Växa Sverige

Ett starkt Växa Sverige ger ett resultat på 17,5 Mkr efter finansnetto - ett riktigt starkt resultat. Styrelsen har nu beslutat att ge medlemmarna återbäring om totalt 8,1 Mkr.

År 2019 omsatte Växa Sverige 431 Mkr, vilket är en ökad omsättning med 7,7 procent jämfört med föregående år.Ett mer effektivt arbetssätt har frigjort tid för mer kunduppdrag inom alla affärsområden. Rörelseresultatet på 16,2 Mkr är det högsta någonsin i Växa Sveriges historia.

-Vi har haft stor efterfrågan på både produktionsrådgivningen, med det subventionerade torkstödet, och stor efterfrågan på tjänsterna i alla avdelningar. Det är vår kunniga och engagerade personal, som brinner för våra kunders och lantbruksföretagens utveckling, som genom nära kundkontakt, bidragit till det starka resultatet. En fastighetsförsäljning påverkar också resultatet positivt med 4,5 Mkr, säger Dorit Greve, vd Växa Sverige.

Det innovativa kunskapsföretaget som leder utvecklingen mot hållbar produktion

Under 2019 genomfördes en organisationsförändring som ger en mer effektiv och framtidsinriktad ledningsstruktur med färre chefer och mer regionalt fokus. Förändringen innebär också en större satsning på bygg- och växtodlingsrådgivning som i sin tur är viktiga byggstenar i Växa Sveriges hållbarhetsstrategi och -arbete.

-Växa Sverige satsar framåt genom att fortsätta bygga förtroende och nära relationer, driva och skapa affärer samt genom att fokusera på resultat och ständig utveckling för våra lantbrukare. Vår ambition är att leda utvecklingen mot ett hållbart företagande för djur, människan, miljö och ekonomi, säger Dorit.

Lönsamhet som möjliggör satsningar för framtiden

Utveckling och lansering av det nya managementsystemet MinGård har gjorts under året. Detta ger framtida möjligheter för förbättrad konkurrenskraft för svenska mjölk- och köttproducenter.

-Utvecklingen av digitala system är en del av Växas strategi och under året har en rad kostnader tagits för managementverktyget MinGård. Att vi och våra kunder har moderna IT-system är också en förutsättning för att vi ska kunna leva upp till ambitionen att vara ”det ledande kunskapsföretaget”, avslutar Dorit.

Växa Sverige ägs av lantbrukare och är landets största husdjursförening med 250 000 mjölkkor. Vi är ett modernt rikstäckande rådgivnings- och serviceföretag och vänder oss främst till mjölk- och köttföretagare.

Kommentarer (0)

Kommentera