Vi lämnar allt fler el-produkter till återvinning. Men produkternas vikt minskar.

Fortsatt stora mängder el-avfall samlas in

El-kretsens statistik för 2017 visar att hushållen lämnar in stora mängder el-avfall i Västmanland, Heby och Enköping, även om insamlingen gått ned de senaste åren.

Hushållen i vår region är duktiga på att sortera elavfall. Det gäller Västmanland samt Heby och Enköpings kommun där nästan alla våra kommuner ligger över riksgenomsnittet. Det visar elkretsens statistik. Vikten på det insamlade el-avfallet har minskat de senaste åren på grund av att de stora gamla produkterna blir mer sällsynta, till exempel tjock-TV. Däremot kommer det in fler små prylar att ta hand om och batterierna har ökat sedan 2016.

- I vår region fortsätter mängderna el-avfall att vara stora. Våra hushåll är vana att ta sitt elavfall till Återbruken. Med våra 18 Återbruk är det för de allra flesta ganska nära att lämna avfall, säger Carl Doverfelt, enhetschef för Återbruken på VafabMiljö.

Elavfall är allt som drivs med sladd eller batterier. Allt från kylskåp, spisar, dammsugare, leksaker med inbyggda batterier till glödlampor och mobiltelefoner. I vår region lämnas elavfall till Återbruken. Bostadsrättsföreningar och samfälligheter kan även ha fastighetsnära insamling av smått el-avfall i en miljöbod.

• Genomsnittssvensken sorterar ut 12,8 kg per person
  • I vår region sorteras 14,9 kg per person
  • I vår region samlar Heby in mest med hela 20,7 kg per person, tätt följt av Skinnskattebergs 20,2 kg
  • El-avfallets vikt har minskat men antalet produkter ökar. Detta är en följd av att produkternas design utvecklas, de blir mindre och lättare