Vagabonds Resebarometer 2012: Svensken semestrar gärna i krisländer

Hög arbetslöshet och vikande konjunktur här hemma. Djup ekonomisk kris och spontana strejker på resmålet. Ingenting verkar påverka svenskarnas reslust. Resandet fortsätter att öka, framförallt till Grekland, Spanien och de andra krisdrabbade medelhavsländerna, enligt Vagabonds Resebarometer.

– Förra året övergav vi revolutionernas Egypten och Tunisien och reste istället till Spanien, Grekland, och Italien, vilka alla är hårt drabbade av ekonomisk kris. Det verkar som att vi skräms av politisk kris men inte av ekonomisk kris, säger Per J Andersson, redaktör på Vagabond.

Resandet ökade 12 procent
Vagabonds Resebarometer, som görs i samarbete med Rese- och Turistdatabasen (TDB) och är Sveriges största resvaneundersökning, visar att utlandsresandet bortom våra grannländer fortsätter att öka. 2011 gjorde vi 12 procent fler resor än 2010. Jämfört med 1992 gjorde vi i fjol 50 procent fler semesterresor ut i världen. Totalt gjorde svenskarna förra året 8,5 miljoner semesterresor till världen bortom grannländerna.

Thailand backar
Vagabonds Resebarometer, som handlar om semesterresorna till världen bortom våra grannländer, visar att Spanien fortfarande är populäraste resmålet. 2011 gjorde vi 1,63 miljoner semesterresor till Spanien. Samtidigt reser för första gången på många år färre svenskar till Thailand, medan Storbritannien och USA tvärtom lockar fler svenska turister än någonsin tidigare.

Det resemål som ökade mest under 2011 jämfört med året före var Mexiko (+320 procent). Indien kom på andra plats med 84 procents ökning. Även Östeuropa och Kina tog under 2011 emot fler svenska turister än året innan.

De länder som minskade mest är Egypten (40 procent), Cypern (20 procent) och Tyskland (11 procent).

Färre väljer charter
Så sent som 2002 dominerade chartern. Idag reser 60 procent av svenskarna med reguljärflyg på utlandssemestern. Bara 26 procent väljer chartern jämfört med 37 procent för tio år sedan. Sammantaget kan man konstatera att de flesta (87 procent) väljer någon form av flyg, medan bara 9 procent tar bilen, 3 procent åker buss och knappt 1 procent reser med tåg.

– Vi skippar tåget och bilen och väljer allt oftare flyget. Sammanlagt flyger vi numera på nästan nio av tio utlandsresor. Det verkar som om senaste årens klimatdebatt inte alls påverkat vårt val av transportsätt, säger Per J Andersson, redaktör på Vagabond.

Om Vagabonds Resebarometer
Vagabonds Resebarometer är en årlig undersökning som genomförs för tredje året i rad. Det är en totalundersökning av svenska folkets semesterresor utomlands och är den mest omfattande undersökningen i sitt slag. Undersökningen omfattar alla resenärstyper: charterresenärer, lågprisflygresenärer, familjer på bilsemester, tågluffare etc. Vagabonds Resebarometer är gjord i samarbete med Rese och Turistdatabasen (TDB). Rese- och Turistdatabasen, TDB, startade 1989 av Sveriges Turistråd. Från 1999 ägs och sköts TDB av företaget Resurs. TDB är en ständigt pågående undersökning och bygger på intervjuer med cirka 2 000 slumpmässigt utvalda svenskar varje månad året runt, totalt 24 000 per år.

För mer information och kommentarer, kontakta:
Per J Andersson, redaktör, Resemagasinet Vagabond, per@vagabond.se, 070-653 50 82.
Hans Remvig, Resurs/TDB:s statistiker, 070-542 35 60.

Hela undersökningen finns att läsa på www.vagabond.se/resebarometer2012 från och med måndag 4 juni kl 11.00.

• charterresor
  • vagabond