Motion om folkomröstning om trängselskatten behandlas 16 mars av kommunstyrelsen

Stadskansliet överlämnar ärendet till beslut av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige utan eget ställningstagande. Kommunstyrelsen sammanträder den 16 mars och motionen finns då på föredragningslistan. En annan viktig aspekt är att trots debatt om vem som äger frågan uttrycks i tjänsteutlåtandet att Göteborg Stad inte äger frågan om trängselskatten.

I tjänsteutlåtandet kan man läsa följande:

"Eftersom trängselskatterna beslutas av riksdagen är det inte något som Göteborgs kommunfullmäktige kan besluta om utan det handlar om att uppvakta riksdagen att ändra lagen."

Läs tjänsteutlåtandet här.

Detta stämmer inte med brev som Vägvalet fått ifrån Finansdepartementet:

Det finns inget krav på att införa trängselskatt, men Göteborgsregionen har begärt att trängselskatt ska införas i Göteborg. Det finns ett riksdagsbeslut på ett införande av trängselskatt, men det är ju givetvis möjligt för riksdagen och regering att ta tillbaka förslaget om Göteborgs kommun inte vill införa ett sådant skatteuttag.

Läs brevet här.

Vägvalet har påpekat detta till tjänstemännen på stadskansliet.

För övrigt är det av värde nu att kommunstyrelsen bereder ärendet så att det kan behandlas i kommunfullmäktige i mars då det är lägligt att genomföra folkomröstningen i samband med regionvalet den 15 maj.

Vägvalets mål och syfte är att häva beslutet om trängselskatter i Göteborg. Partiets främsta prioritering är frågor avseende infrastruktur men vi kommer även successivt sätta oss in i andra frågor.

Partiet stödjer i övrigt alla förslag som syftar till att förbättra Västra Götalandsregionen och Göteborgs kommun och att tillskapa valfrihet för den enskilde medborgaren.