Theo Papaioannou utsedd till Årets Hisingsprofil 2012

Årets Hisingsprofil 2012 är utsedd, grattis Theo Papaioannou, Backabo och Vägvalets partiledare.

– Åh, tack. Fantastiskt hedrande, säger en glad och överraskad Theo Papaioannou när Tidningen Hisingen ringer upp och gratulerar honom till att ha blivit framröstad av Hisingens läsare till Årets Hisingsprofil.

Vad säger du om segern?
– Jätteroligt och som sagt hedrande. Jag har ju inte varit en sådan profil så länge det är så klart roligt att det fått genomslag.

Varför tror du att du vann?
– Det här är ju inte bara jag utan är ju hela vårt parti Vägvalets förtjänst. Jag bor ju i Backa själv och det är klart att Hisingen varit extra utsatt när det gäller trängselskatten. Då känns det bra att folk anser att vi, och jag, stått upp för Hisingen. På kort tid har vi har profilerat oss starkt och blev ju störst på just Hisingen i valet.

Vad gör du (och Vägvalet) nu?

– Nu har vi gjort vårt när det gäller kravet på folkomröstning så nu väntar vi ut de andra partierna. Sedan jobbar vi med att trimma budgeten och idéer inför valet nästa år.

Om du inte hade vunnit vem av kandidaterna tycker du skulle blivit Årets Hisingsprofil?

– Swicky Krantz. Absolut. Jag har läst på lite mer om honom och inser vad han gjort för Hisingen. Han är en stor profil och klart värd ett stort grattis han med, det var ju väldigt jämnt också. Han får väl komma igen nästa år.

Blir livet annorlunda nu?

– Haha, ja, nu kommer man ju ha ögonen på sig det gäller att passa sig. Det gäller ju att förvalta detta under året.

En samvetsfråga, röstade du på dig själv?

– Ja, det gjorde jag faktiskt, jag kunde bara inte låta bli!

Tidningen Hisingens har valt att för första gången i tidningens historia utse Årets Hisingsprofil och kora någon som satt Hisingen på kartan. De efterlyste tidigare i höstas nomineringar och tips om vem man tycker gjort sig förtjänt av denna historiska nominering. De fick in en hel del, såväl via mejl, twitter och vår facebooksida men också per telefon och brev.

I sin nominering skrev Tidningen Hisingen:

"Vägvalets partiledare har i sin kamp mot trängselskatten fått många sympatisörer till sitt parti. Han, och partiet, har väckt och hållit liv i debatten om skatten men också om hela det Västsvenska infrastrukturpaketet. Partiet och Theo Papioannou fick sitt genombrott inför valet 2010 som ett enfrågeparti byggt på medborgarengagemang men har efter åren i den göteborgska politiken breddats, även om trängselskattens avskaffande fortfarande är den viktigaste. Partiledaren själv bor på Hisingen och har hela tiden lyft frågan ur ett Hisingsperspektiv."

Fina ord om årets Hisingsprofil
■ ”Theo är en person som alltid tänker Hisings boendes bästa och alltid med mycket hög energi inspirerar och motiverar sina medmänniskor och vänner. Theo är första mannen mot trängselavgiften en sann krigare som vill få Hisingsboendes röst hörd och förvaltar sina uppdrag väldigt väl”.

■ ”Helt outstanding för det jobb han gör för oss i trängselskattefrågan.”

Läs hela artikeln här

• årets