Vägvalet lämnar interpellation angående uppföljning av den interna kontrollen

Vägvalet skrev en motion i september 2011 där vi begärde att en extern oberoende kommission skulle granska Göteborgs Stad. Sedan dess har staden haft en granskningskommission som överlämnade sin rapport i somras 2013. Staden har även upprättat handlingsplaner, policys, riktlinjer etc.

Men efter Uppdrag Gransknings program så är det uppenbart att åtgärderna inte nått ut i organisationen och att något inte står rätt till i stadens bolag gällande kontrollfunktioner, interna rutiner, arbetssätt, ansvar med mera.

Mot bakgrund av ovanstående ställer Vägvalet följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

• Varför ser vi inget resultat av det arbete som gjorts av kommunstyrelsen?
  • Vad händer nu efter granskningskommissionens rapport? Hur har du tänkt följa upp kommissionens 10 råd och synpunkter?
  • Har du någon plan för att få ordning på oredan?

Vill du se övriga interpellationer och motioner som Vägvalet lämnat klicka här.

• uppdrag granskning
  • uppföljning