Vägvalet lämnar motion om Göteborgs konsertfestival - en mötesplats genom kultur och gastronomi

I dagens Göteborg förespråkas mångfald och inkludering men hur ofta omsätts detta egentligen i praktiken? Hur inkluderar vi olika människor från våra stadsdelar? Ett sätt är att ta del av varandras kulturer och intressen. Musik och gastronomi brukar vara något som förenar många människor. Vi vill ge uppdraget att utreda om en möjlig konsertfestival i Göteborg.

Mötesplatser är ett nyckelord som återkommer i otaliga visioner, som grundläggande för att lära känna och skapa förståelse för varandra. Vi har redan idag flera mötesplatser som står rätt tomma stora delar av året och som vi skulle vilja se användes mera.

I Wien anordnas årligen Vienna Film Festival och i år har man dedikerat denna till Wagner och Verdi. Slogan är ”65 days of classical and modern cultural highlights in front of the City Hall in Vienna”. Från 29 juni till 1 september omvandlas Wiens stadstorg, Rathausplatz, till en unik konserthall utomhus då en 300 kvm bioduk sätts upp på stadshuset. Här visas livekonserter inom genre som opera, balett, musikaler, operetter, klassisk musik, jazz, pop och barn. Till detta finns 22 matupplevelser från hela världen.

Tänk er att genomföra detta på Gustaf Adolfs Torgs stadshus eller på Götaplatsens konstmuseum. En mötesplats för alla som bor i Göteborg, turister, besökare m.fl. Staden lever hela sommaren och festivalen kan kopplas till andra event som till exempel Kulturkalaset. Denna mötesplats skulle också kunna bli Göteborgsoperans och Konserthusets förlängda arm ut till alla i Göteborg. Ett ypperligt tillfälle att förmedla mångfaldig kultur till alla i vår stad. Samtidigt får vi en chans att visa upp våra krögares och eventuella gästkrögares erfarenheter inom gastronomin.

Regn kan vara ett hinder men med alla paraplyautomater och röda stövlar i staden så torde detta inte vara något större problem.

Läs Vägvalets motion i bifogat dokument eller klicka här.

Vill du se övriga interpellationer och motioner som Vägvalet lämnat klicka här.

• konserthuset
  • göteborgsoperan