Pressvisning: Expot Vallastaden 2017 visar nya sätt att bygga, bo och leva

På bo- och samhällsexpot Vallastaden 2017 i Linköping, 2–24 september, visas en ny stadsdel och ett rekordstort antal utställningar. Den 30 och 31 augusti, kl 11.00–14.00 förhandsvisas stadsdelen och ett urval utställningar för media.

Då ges bakgrunden till Vallastaden, där 40 olika byggaktörer byggt de 1000 bostäder som utgör första etappen. Men också besök i några av de rekordmånga hemutställningarna med exempel på nya sätt att bo och leva. Dessutom presenteras innovationer som det solcellstäckta multihuset Flustret med plats för bilar, bilpool och biodling på taket, och Vallastadens kulvert som samlar all infrastruktur i ett 1800 meter långt rör i marken.

Visningsprogram onsdag 30 och torsdag 31 augusti

11.00 Välkomna, kaffe och smörgås

11.05 Simon Helmér, vd för Linköpingsexpo, och områdesarkitekterna Okidoki Arkitekter introducerar Vallastaden

11.30 Guidning i stadsdelen. Experter medverkar och svarar på frågor.

12.30 Besök i utvalda byggnader och hemutställningar

14.00 Slut

Visningsprogram fredag 1 september

Vallastadens konst ges en särskild pressvisning fredag den 1 september kl. 14.30–15.45 av Åsa-Viktoria Wihlborg, projektledare för konsten i Vallastaden. Närvarar gör också de sju konstnärer som har skapat ljud- och textinstallationer, skulpturer och en stor väggmålning. Niklas Nåbo (S), vice borgmästare i Linköping och ledamot av kultur- och fritidsnämnden välkomnar.

Konstvisningen i Vallastaden sker i anslutning till Akademiska Hus invigning av konstutställningen Permanens IV, kl. 13.30 i Universitetsparken på Campus Valla. Se separat inbjudan här.

Föranmälan

Observera att föranmälan krävs till samtliga tre visningar då dessa sker inom byggområdet. Anmälan till pressvallastaden@linkoping.se Efter anmälan skickas information om samlingsplats etc för visningarna.

Pressackreditering för hela expoperioden sker på vallastaden2017.se/press

Pressbilder finns även på flickr.com/vallastaden2017/albums

Läs mer om expots utställningar här: vallastaden2017.se/utstallningar

Frågor