Debattartikel - Individen i fokus är bästa hjälpen

Debattartikel - Individen i fokus är bästa hjälpen

Just nu kommer det tusentals människor till vårt land, på flykt från en verklighet vi knappt kan föreställa oss. Många är här för att stanna. Hur kan vi på bästa sätt ta till vara på deras kompetens och drivkraft? Hur ska integrationen gå till?

Att få folk i jobb är avgörande för en god integration. Men frågan är större än så, att ge personer som står långt från arbetsmarknaden chans till arbete är en av de viktigaste välfärdsfrågorna vi har idag. Det handlar om allt från ungdomar som tappat tron på vuxenvärlden till personer med psykiska funktionshinder eller människor som flytt från sina hemländer.

Det är oroande att många av landets kommuner inte ger några arbetsfrämjande insatser till unga vuxna mellan 18 och 24 år är. I andra kommuner är det stor variation på de insatser som erbjuds och resultaten följs sällan upp.

Kan en mindre kommun i Storstockholms utkant ha något att bidra med i det här sammanhanget? Jo, faktiskt. Vallentuna är en av de kommuner i landet som har lägst arbetslöshet. Det är ingen slump. Kommunen har jobbat långsiktigt och strategiskt med arbetsmarknadsfrågor i många år. I det ingår att hela tiden ha ett nära och tätt samarbete med näringslivet. Vi har en nollvision för ungdomsarbetslöshet och satsar på integration. Och nyligen startades en helt ny verksamhet, arbetscoachning, för personer med funktionsnedsättningar inom psykiatri och neuropsykiatri. Här är samarbetet med lokala företag avgörande för att kommunen ska kunna hjälpa de här personerna ut i arbetslivet.

Vi är övertygade om att andra kommuner kan inspireras av oss. Nyckel till vårt framgångsrecept är att sätta individen i fokus. Som arbetslös deltar man i olika arbetsmarknadsinsatser kopplade till flera myndigheter samtidigt och det har länge talats om ”en väg in” för att samordna olika myndighetsfunktioner. Det tror vi inte fungerar.

Vallentuna har istället arbetat efter devisen ”en väg ut”. En utsatt människa har inte alltid ork att bollas från en myndighet till en annan och Vallentunas arbetsmarknadsenhet håller därför i samordningen. Det här är en del av det vi kallar för Vallentunamodellen, en satsning vi haft i snart mer än två år.

Det vinnande konceptet är att kedjan till arbete – motivation, aktivering, utbildning och matchning – kombineras med ett gott företagsklimat, där kommunen och näringslivet samverkar för att få folk i jobb. Här tar vi fasta på att en del arbetslösa behöver mer individuellt stöd för att komma in på arbetsmarknaden. Om du är ung och arbetslös är det inte självklart att du får hjälp. Detsamma gäller om du är flykting eller har ett psykiskt funktionshinder. För oss är det självklart att de ska få all hjälp och stöd de behöver.

I kampen mot utanförskapet har kommunerna fått ta en allt viktigare roll. Vallentunas långsiktiga sätt att arbeta är förhoppningsvis en inspirationskälla för fler kommuner.

Parisa Liljestrand, kommunstyrelsens ordförande, Vallentuna kommun

Li Jansson näringspolitisk expert, Almega