Fem år och en miljon besökare senare

Den 17 november 2012 öppnade Vallentuna Kulturhus och Bibliotek dörrarna till vad visionen sa skulle bli Vallentunas kunskaps-, kultur- och informationscentrum. Fem år senare och det går att konstatera att huset fyllts av liv och rörelse till maxvikt.

- Det är ju bara att se till statistiken. I Sverige är genomsnittsvikten på en människa 75 kg, vilket betyder att vi fyllt lokalen med människor till samma vikt som 539,2 blåvalar, berättar Malin Carlsson, kulturhusvärd, och tillägger:

- Hur många sammanlagt vi har haft idag vet vi faktiskt inte, för räknaren verkade tycka att det räckte den 26 oktober då vi kom upp till siffran 1 010 513.

Sen öppningen har det varit aktiviteter året runt. Utställningar, konserter, studiecirklar, bokklubbar, teatrar, filmvisningar, politiska möten, utbildningar och mycket mer. Över 3000 arrangemang har fyllt husets lokaler. Både föreningar och företag samt kommunen har tillsammans skapat ett fullspäckat schema.

En stor del av utbudet består av biblioteket. Anna Bergström som är bibliotekarie och dessutom var med vid öppningen är själv imponerad över siffrorna.

- Vi har lånat ut våra medier 720 156 gånger och köpt in 22 632 nya, haft öppet 11590 timmar och fått 7519 nya låntagare sedan 2013. Det är mer än en ny låntagare varannan timme det, säger Anna Bergström.

Dessutom har kulturskolans elever visat upp olika färdigheter på 150 olika programpunkter.

- Det har varit roligt att fått bidra med allt från små och stora konserter för både elevernas nära och kära och allmänheten. Till glittriga dansshower, spännande utställningar, rolig Sagolek och fullsatta teater- och musikalföreställningar för alla Vallentunas skolklasser, berättar Johanna Vikman dramapedagog på kulturskolan.

Alla är välkomna att fira hela kommunens kulturhus och bibliotek den 17 november klockan 14.00 i foajén, Allévägen 1. Vi bjuder på dryck och lite tilltugg.

Vallentunas vision: "Med det goda småstadslivet i en nära och högt värderad natur- och kulturbygd bidrar Vallentuna kommun aktivt till en växande och hållbar storstadsregion."

Mir Grebäck von Melen

Utvecklingsledare Fritidsförvaltningen 08-587 850 37