15 000kr till Drogfri skolavslutning från Vansbrosimningen

Nyhet   •   Nov 06, 2019 09:17 CET

Vansbrosimningens funktionärsprojekt var med och bidrog till årets Drogfri skolavslutning. Foto: Mickan Palmqvist

Inför 2019 års evenemang presenterade Vansbrosimningen ett nytt samarbete med Drogfri skolavslutning i Vansbro. När alla kronor var räknade slutade summan på drygt 15 000kr.

De senaste åren har organisationen bakom Vansbrosimningen märkt att det blir svårare att både behålla funktionärsföreningarna och rekrytera nya. För att försöka råda bot på detta startade Vansbrosimningen en funktionärssatsning till förmån för initiativet Drogfri skolavslutning. Utfallet blev ungefär 10 funktionärer som ställde upp och skänkte sina timmar till Drogfri skolavslutning.

– Det var en bra start men vi hoppas såklart att fler kan tänka sig att ställa upp framöver, berättar Åsa Bergström, funktionärsansvarig på Vansbrosimningen.

Alkoholfri fest på Storänget

Drogfri skolavslutning i Vansbro arrangeras för alla högstadieelever i kommunen av ungdomsgården Tandtrollet. 2019 arrangerades en fest på Storänget i Nås med massor av aktiviteter och underhållning

– Man kunde bland annat åka på en mekanisk tjur, klättra i en uppblåsbar hinderbana och gå på disco. Sen bjöds det på alkoholfria drinkar och det fanns mat att köpa, berättar Ellen Hermansson, fritidsledare hos ungdomsgården Tandtrollet.

Efter festen på Storänget åkte eleverna i årskurs 9 på hemlig resa med slutdestination Snow camp i Säfsen. Totalt deltog 83% av alla högstadieelever i årets Drogfri skolavslutning.

Funktionärstimmar och donationer från deltagarna

Hela evenemanget Drogfri skolavslutning går på drygt 100 000kr att anordna och ungdomsgården är beroende av donationer från privatpersoner och företag för att det ska gå runt.

– Vi brukar få det att gå ihop men det är många som skänker pengar sent så det blir svårt att planera. Vi har redan börjat fundera inför nästa år så ju tidigare man skänker desto bättre, säger Ellen Hermansson.

Förutom funktionärsprojektet var det även möjligt för deltagarna i Vansbrosimningens lopp att skänka pengar till Drogfri skolavslutning. Den totala summan för funktionärstimmarna och deltagarnas donationer blev drygt 15 000kr.

– Vi kom igång rätt sent med projektet inför 2019, nu har donationerna från deltagarna redan börjat rulla in, och så håller vi tummarna för fler funktionärer 2020, avslutar Åsa Bergström.

Kommentarer (0)

Kommentera