Foto: Mickan Palmqvist

Funktionärssatsning till förmån för Drogfri skolavslutning

För att försöka hitta fler funktionärer satsar Vansbrosimningen på ett funktionärsprojekt till förmån för Drogfri skolavslutning.

– Vi tycker att det känns otroligt roligt och ärofyllt att få göra detta tillsammans med Vansbrosimningen, säger Ellen Hermansson, fritidsledare hos ungdomsgården Tandtrollet.

Omkring 1200 funktionärer från ett 40-tal olika föreningar är involverade i Vansbrosimningens olika lopp. I dagsläget kommer ett 30-tal föreningar från Vansbro och resten kommer från närliggande kommuner i Dalarna. De senaste åren har organisationen bakom Vansbrosimningen märkt att det blir svårare att både behålla föreningarna och rekrytera nya. För att försöka råda bot på detta gör man nu en funktionärssatsning till förmån för initiativet Drogfri skolavslutning.

– Vi tror att det finns personer som inte är medlemmar i någon förening som ändå har ett intresse av att hjälpa till under Vansbrosimningen. Med det här initiativet kan vi fånga upp dem och samtidigt gynna Drogfri skolavslutning, säger Åsa Bergström, funktionärsansvarig på Vansbrosimningen.

Roligt på barns villkor

Drogfri skolavslutning i Vansbro startade i början på 90-talet och drivs av ungdomsgården Tandtrollet. Projektet drivs för högstadieeleverna, åk 7-9, och vid 2018 års evenemang deltog närmare 93% av ungdomarna.

– Skolavslutningen är en riskhelg eftersom alkoholdebuten sker för många av högstadieungdomarna då, så idén med drogfri skolavslutning är att framskjuta en tidig alkoholdebut men ändå ha fest och gemenskap, berättar Ellen Hermansson fritidsledare hos ungdomsgården Tandtrollet.

– Vi vill visa att det går att ha roligt på barns villkor, utan att känna press från äldre vänner och halvvuxen-världen, tillägger Johanna Bäck, tf. ordf. för ungdomsgården Tandtrollet.

Ett viktigt projekt

Förutom funktionärsprojektet är det nu möjligt för deltagarna i Vansbrosimningens lopp att skänka pengar till Drogfri skolavslutning i Vansbro när de anmäler sig till loppen.

– Drogfri skolavslutning är ett bra och viktigt projekt som finns på flera orter i Sverige och engagerar och berör många människor, så därför väljer vi att stödja dem. Att få göra en insats för ungdomarna lokalt i Vansbro känns såklart extra bra, säger Britta Granberg, hållbarhetsansvarig på Vansbrosimningen.

– Vi tycker att det känns otroligt roligt och ärofyllt att göra detta tillsammans med Vansbrosimningen. Det är fantastiskt roligt att se att det arbete vi gör kring detta uppskattas och engagerar människor, avslutar Ellen Hermansson.

Bli funktionär till förmån för Drogfri skolavslutning

Är du intresserad av att hjälpa till som funktionär under Vansbrosimningen till förmån för Drogfri skolavslutning så tar du kontakt med funktionärsansvarig Åsa Bergström antingen via telefon eller mail och anmäler ditt intresse. I samråd med Åsa hittar ni tillsammans en uppgift som passar just dig.

Åsa Bergström
asa.bergstrom@vansbrosimningen.se