​Gemensam kraftsamling bakom ”Gilla Vansbro!”

​Gemensam kraftsamling bakom ”Gilla Vansbro!”

Vansbro kommun kraftsamlar med lokala samarbetspartners inför skid-VM och lanserar tillsammans med bland annat Vansbrosimningen, Näringslivssamverkan i Vansbro och Visit Södra Dalarna hemsidan Gilla Vansbro! Vansbro kommun och Vansbrosimningen kommer finnas på plats i Falun för att möta och uppmärksamma VM-besökarna om vad kommunen har att erbjuda.

– Flera av våra duktiga entreprenörer i kommunen har engagerat sig för att ge bra service och VM-känsla för våra gäster under VM-veckorna. Viktigt är också att kommuninvånarna ska känna att Vansbro är en VM-kommun och den känslan har vi försökt att skapa, säger kommunchefen i Vansbro Elisabeth Rooth-Eriksson.

Hemsidan Gilla Vansbro! är ett komplement till befintliga webbplatser om Vansbro och vänder sig både till besökare utanför Dalarna som kommuninvånare.

– Syftet med sidan är att fungera som en lots för vad kommunen har att erbjuda, allt från boende, aktiviteter, shopping, näringsliv, evenemang med mera. Med hjälp av sidan vill vi driva trafik och vägleda besökaren vidare till de olika intresseområdena. På sidan finns det även aktuell information om vad som händer i kommunen under VM-veckorna, berättar Madelene Håll på Vansbrosimningen.

Vansbro kommun är en del av VM-nätverket Beyond Skiing. Dalakommunerna som är medlemmar i nätverket har tilldelats var sin dag i VM:s entrétält och Vansbro är först ut den 18 februari, på själva invigningsdagen.I entrétältet kommer besökare kunna ställa frågor samt motta en specialtillverkad gåva i form av en dalahästmedalj. Dalahästen är den officiella symbolen för skid-VM och den naturliga länken till regionen. Medaljen har producerats lokalt av Vansbroföretaget Sals AB.

– Vansbros medverkan under VM kännetecknas av skolexempel på god samverkan mellan kommun, företag, föreningar, näringslivssamverkan och turistbolag. Genom att dra nytta av Vansbrosimningens starka varumärke kan vi alla synas lite extra. Taggen #gillavansbro är ett bra grepp för att dra nytta av det fokus Dalarna hamnar i under VM. Många av VM:s besökare har redan valt att övernatta i Vansbro, men vi hoppas såklart att många ska besöka Vansbro även vid andra tillfällen, säger Anette Kotilainen, destinationsutvecklare på Visit Södra Dalarna.

Skid-VM pågår i Falun 18 februari-1 mars och Vansbro kommun och Vansbrosimningen finns representerad i entrétältet den 18 februari och i House of Dalarna FK Arena under hela perioden, som är VM:s officiella mässa.