Ihållande solsken och slagna rekord

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2018 18:57 CEST

Diogo Villarino och Samantha Arevalo, segrare Vansbro Halvsim 2018 på herr- respektive damsidan. Foto: Mickan Palmqvist

1426 deltagare gick i mål under dagens Vansbro Halvsim, segrare på herrsidan blev Diogo Villarino från Brasilien. Han simmade för Minas Tenis Clube och gick i mål på tiden 16.36. På damsidan bjöd Samantha Arevalo från Ecuador på ny rekordtid när hon simmade och vann damklassen med tiden 17.38. Samantha tog även hem den totala tredjeplaceringen, två sekunder före Anton Björck-Teuscher.

Senare under eftermiddagen var det dags för deltagare i alla åldrar att ge sig ut i älven för att erövra simmärket "Vattenprovet öppet vatten". Deltagarna simmade 200 meter i strålande solsken. Solen höll sedan i sig under resten av eftermiddagen, och värmde upp vattnet åt de simmare som avslutade dagen med att simma Vansbro Öppen älv. Sammanfattningsvis en dag som bjöd på strålande sol såväl som humör, bland både deltagare och funktionärer.

Resultat Vansbro Halvsim 2018

Herrar

1. Diogo Villarino, Minas Tenis Clube 16.36

2. Danie Marais, CLEC Academy 16.40

3. Anton Björck-Teuscher, Simklubben S02 17.38

Damer

1. Samantha Arevalo, EFFIE Due Group 17.36

2. Caroline Jouisse, Aquatic club de BOURGES 17.45

3. Astrid Gustafsson, Umeå Simsällskap 21.00

Samtliga resultat: http://resultat.vansbrosimningen.se

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med närmare 15 000 deltagare. Utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun, triathlon och cykel. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.

Kommentarer (0)

Kommentera