​Bohuslän Big Band med japanskt finbesök

Bohuslän Big Band kommer att ge två unika konserter, en på Öijareds Resort och en på Frölunda Kulturhus, med den japanska pianisten och kompositören Yoshiko Kishino. En konsert fylld med Jazzstandards men även med Yoshiko Kishinos egna kompositioner.

Bohuslän Big Band fortsätter på den inslagna vägen att presentera spännande möten med oväntade artister av stjärnglans och samtidigt vara ett av de storband just nu som ger flest spelningar i Sverige. Tätt inpå den långa serien av spelningar med Svante Thuresson och Anna Sise och de två stundande spelningarna med Malin Wättrings Kvartett, MW4, ger sig nu Bohuslän Big Band sig i kast med ett samarbete med den japanska pianisten och kompositören Yoshiko Kishino.

- Yoshiko har en unik musikalisk röst. Hennes känslofulla, lediga och melodiska spelsätt passar utmärkt ihop med Bohuslän Big Band, säger Eric Arellano, producent för Bohuslän Big Band.

Tillsammans kommer de framföra jazzstandards på hennes egna originella sätt, men även hennes egna kompositioner kommer att spelas, som för ett svensk öra för tankarna till ingen mindre än Lars Jansson.

- Vi kommer att ge endast två unika konserter tillsammans med Yoshiko Kishino. En på Öijareds Resort i Floda och en på Frölunda Kulturhus, fortsätter Eric Arellano.

Hon har en bakgrund inom klassisk musik och influeras av allt från modern jazz och fusion till bossa nova. Hon har spelat hela världen över bland annat på Bali International Jazz Festival och på Blue Note Tokyo. Hennes skivor som har rönt stor framgång har släppts på det legendariska skivbolaget GRP Records, grundat av Dave Grusin och Larry Rosen 1978.

Eric Brandström Arellano

Orkesterchef Bohuslän Big Band 076-104 90 28