Sisters of Invention

Bohuslän Big Band möter Sisters of Invention i ”En rymd av färg”

Systrarna Malin och Karolina Almgren mötte Bohuslän Big Band för första gången 2014, då de båda deltog i Bohuslän Big Bands projekt ”Up & Coming”, där unga jazzmusiker framträder tillsammans med Bohuslän Big Band. Ett ömsesidigt tycke uppstod och Bohuslän Big Band beställde en produktion av systrarna, som under hösten 2015 togs ut på en första turné.

Nu har det blivit dags för Bohuslän Big Band och Sisters of Invention att mötas igen för en miniturné, följt av skivinspelning!

- När vi skrev musiken till detta projekt så bestämde vi oss för att dela upp det och skriva varsitt set. Med varsitt tema. Jag valde tema Rymden och satte mig till en början och gjorde research, läste om rymden, hittade spännande ord och titlar, berättar Karolina Almgren.

- Jag tycker mycket om färger och använde det som inspiration i min musik. Vi ville göra konserten till en helhetsupplevelse, skapa något som kändes mer än bara som en vanlig konsert, säger Malin Almgren.

Denna gång blir det samma låtmaterial som 2015, men i en annan spelordning. I och med att det också blir en skivinspelning kommer musiken inte att delas i två set, utan låtarna kommer att blandas och de kommer arbeta med att hitta en naturlig röd tråd i hela materialet.

- Det är väldigt kul att spela med Bohuslän Big Band. Vi har ju följt dem hela livet, då våra föräldrar och även vi själva känner många i bandet. Det gör att många som spelar i BBB även har följt oss och sett vår utveckling. Därför är det så häftigt nu när vi kan mötas som jämlikar, och att delta i projektet som kompositörer. I och med att vi skrev helt ny musik för just detta projekt så har vi också haft bandmedlemmarna i åtanke, redan från första tonen. Det ska bli väldigt roligt att komma tillbaka och spela musiken igen. Det har gått 1,5 år sedan vi spelade den sist så vi har ju utvecklats sedan dess, berättar systrarna Almgren

Malin och Karolina började i tidig ålder spela och skriva musik tillsammans. Bandnamnet Sisters of Invention uppkom när de cirka 11-12 år gamla började spela in sin musik i föräldrahemmets källare. Våren 2013 släppte de debutalbumet "Om & Om Igen" på skivbolaget Oh Yeah Records. 2015 kom album nummer två, ”Navigating”. Sedan den första turnén med Bohuslän Big Band 2015 har man kunnat höra dem spela runt om i landet och även på radio. De representerade även Sverige i tävlingen Euroradio Jazz Competition där de vann priset ”Best Group 2016”. Musiken beskrivs som modern, men inte svårlyssnad. Den är innovativ, nyfiken, spännande och blickar framåt. Duons musikalitet har en tydlig genomgående närvaro och de sätter sin alldeles personliga prägel på musiken.
Vid sidan om Sisters of Invention arbetar både Malin och Karolina som frilansande musiker/kompositörer i Göteborg respektive Malmö.

Turnédatum:
2/3 Nefertiti, Göteborg