​Broadwayklassiker med Kayo

​Broadwayklassiker med Kayo

Fredag den 19 februari kommer En druva i solen med Kayo till Vara Konserthus. Den prisbelönta pjäsen har blivit en Broadwayklassiker med hela 6 Tony Awards.

USA är i förändring, den afroamerikanska medborgarrättskampen växer sig allt starkare och nya möjligheter verkar dyka upp. Men det visar sig att orättvisorna består. Tre generationer lever under ett tak och när försäkringen efter mamma Lenas avlidna make betalas ut, kan drömmar plötsligt bli verklighet. Men hur ska familjen använda pengarna bäst? Familjemedlemmarna drömmer om olika saker, men motarbetas av ett strukturellt rasistiskt samhälle.

Författaren Lorraine Hansberry var 26 år när hon skrev ”A Raisin in the Sun”. Med den blev hon den första svarta kvinnan som fick en pjäs uppsatt på Broadway (1959), den första svarta dramatikern, den femte kvinnan och den yngsta någonsin som fick det åtråvärda priset ”The New York Drama Critics’ Circle Award for Best Play of the Year”. ”En druva i solen” är ständigt aktuell. Pjäsen har vunnit 6 Tony Awards som både pjäs och musikal. Pjäsens titel är hämtad ur Langston Hughes dikt “Harlem”: ”What happens to a dream deferred? Does it dry up like a raisin in the sun?” Lorraine Hansberry inspirerade Nina Simone att skriva sången ” To Be Young, Gifted and Black”.

I Riksteaterns uppsättning möter vi åtta skådespelare, i regi av kritikerrosade Josette Bushell-Mingo, konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst Teater. Hon har bl a arbetat för The Royal Shakespeare Company och nominerats till Laurence Olivier-priset. Hon innehar utmärkelsen Officer of the Order of the British Empire.

Nordisk premiär den 5 februari 2016 på Riksteatern, i samarbete med Dalateatern, Norrbottensteatern, Regionteatern Blekinge Kronoberg.

”En druva i solen” presenteras enligt särskild överenskommelse med Samuel French, Inc.

Lena Younger: Kayode Kayo Shekoni

Walter Younger: David Lenneman