Petra Kloo Vik blir ny VD på Vara Konserthus

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2020 16:00 CET

Petra Kloo Vik blir ny VD på Vara Konserthus.

Petra Kloo Vik tar över dirigentpinnen på Vara Konserthus och intar rollen som ny VD och konserthuschef senare i vår. Hon kommer närmast från rollen som ansvarig för Göteborgs Symfonikers barn- och ungdomsverksamhet.

Petra Kloo Vik har haft många ledarroller inom kultur för barn och unga. I rollen som ansvarig för barn- och ungdomsverksamheten hos Göteborgs Symfoniker har hon även varit projektansvarig för det internationella kör- och orkesterlägret Side by Side, som arrangeras av Göteborgs Symfoniker i nära samarbete med stiftelsen El Sistema. Bakom sig har hon också ett professionellt utövande som violinist och flera års erfarenhet av musikpedagogiskt arbete.

– Jag är väldigt glad att vi får en erfaren ledare från ett stort konserthus, som på många sätt är en förebild för oss i Vara. Dessutom är det extra bra att hennes specialområde är kultur för barn och unga – något som har högsta prioritet i Vara Konserthus, säger Sture Carlsson, styrelseordförande på Vara Konserthus.

För Petra Kloo Vik klingar Vara Konserthus verksamhet redan bekant då hon sedan 2015 varit ledamot i styrelsen. Under sina tio år på konserthuset i Göteborg har hon skaffat sig goda ledarskapserfarenheter och värdefull kunskap om regionala kulturpolitiska organisationer.

– Med Petra Kloo Vik har Vara Konserthus fått en ledare som är väl grundad i kulturområdet, en engagerad och tydlig ledare som kommer att passa bra i rollen att leda konserthuset genom de möjligheter och utmaningar som finns i framtiden, säger Anna Cederqvist, kommundirektör i Vara kommun.

Petra Kloo Vik kommer att tillträda som VD och konserthuschef senare i vår.

– Det är en ynnest att få ta över den stabila scenkonstinstitution, meningsfull för hela regionen, som Vara Konserthus utvecklats till och leda den in i framtiden, säger Petra Kloo Vik, tillträdande VD för Vara Konserthus.