Byggnadspris till konferenshus Villa Apelviken på Varbergs Kurort

Villa Apelviken, konferens- och hotellhus på Varbergs Kurort, invigdes sommaren 2010 och belönas nu med Varbergs Kommuns byggnadspris.

- Villa Apelviken har byggts för att Varbergs Kurort ska kunna välkomna större konferensgrupper. Utmaningen har varit att smälta in i den kulturhistoriska miljön på kurortsområdet och samtidigt erbjuda bästa tänkbara moderna konferensmiljö. Byggnadspriset är ett fint kvitto på att just detta har lyckats! säger Martin Svensson, vd på Varbergs Kurort.

Enligt motiveringen är Villa Apelviken "ett exempel på modern arkitektur som genom material- och färgval inordnar sig i ett kulturhistoriskt känsligt område och bidrar till att miljön som helhet förstärks".

I motiveringen till byggnadspriset nämns även modern energibesparande teknik samt den konstnärliga utsmyckning som konstnär/komiker Peter Apelgren och hans partner Fredrik Wendt står för. Peter Apelgren har bland annat målat all interiör konst i Villa Apelviken.

För mer information, kontakta:

Martin Svensson
Vd Comwell Varbergs Kurort