Medicinsk massageterapeut - ny utbildning på Comwell Varbergs Kurort

Idag finns ett uttalat behov av medicinska massageterapeuter inom både företagshälsovården och friskvården – det vill säga massörer med kunskap inom områden som anatomi, fysiologi och sjukdomslära.

För att möta efterfrågan av denna yrkesgrupp erbjuds nu en ettårig distansutbildning på Comwell Varbergs Kurort.

Utbildningen, som startar den 15 september 2013, vänder sig till certifierade massörer som vill vidareutbilda sig till medicinska massageterapeuter.

- Campus Varberg är utbildningsarrangör och Varbergs Kurort i samarbete med Medicinskt Kursforum, svarar för utbildningens innehåll, förklarar Annica Philipson, driftsansvarig på Student Spa Comwell Varbergs Kurort.

Massage står för en mycket stor del av verksamheterna på landets SPA-anläggningar. Enbart på Comwell Varbergs Kurort genomförs runt 45 000 massagebehandlingar varje år. I hela landet beräknas runt 600 000 massagebehandlingar ha utförts under det senaste året.

Nu ökar efterfrågan även inom områden som företagshälsovård och friskvård, vilket branschens största yrkesförbund, Kroppsterapeuternas Yrkesförbund, även bekräftar.

- Ja, så är det. Den här utbildningen svarar både kvalitetsmässigt och innehållsmässigt upp mot det stora behov som finns inom branschen, säger förbundets ordförande Lars Ericson.

Utbildningen, som är kostnadsfri och studiemedelsberättigad via CSN, avser heltid och varvar ett antal kurstillfällen på Varbergs Kurorts utbildningscenter Student Spa, med självstudier och praktik.
Varbergs Kurort erbjuder sedan 2004 även gymnasieutbildning inom Spa & hälsa samt utbildningen Certifierad massör.

Annica Philipson
Driftsansvarig Student Spa Comwell Varbergs Kurort
annica.philipson@comwell.se

• varberg