Kort-föreläsningar i Vårdförbundets tält på Donners plats

Tisdag: Alla fel och brister i vården bör anmälas! Idag tvekar många att anmäla fel och brister, eftersom de är rädda för att prickas eller åtalas. Vi behöver en öppen och tillåtande kultur som gör det lättare att rätta till fel och brister. Tisdag 6/7 klockan 11. Sommar + Sex = Livslång sjukdom? Det verkar ha blivit ”ocoolt” att skydda sig, fler och fler unga slarvar med preventivmedel. Men det straffar sig: de sexuellt överförbara sjukdomarna sprids snabbare. Tisdag 6/7 klockan 13. Bättre vård behöver inte kosta mer pengar Vården kan utvecklas så att den blir bättre och mer tillgänglig om personalen deltar i förändringsarbetet. Och det fungerar i verkligheten… I Västra Götaland finns exempel. Tisdag 6/7 klockan 16. Onsdag: Hur kan man stödja barn med övervikt och fetma Övervikt och fetma bland barn ökar och barn med fetma mobbas mer än andra barn och har oftare har läs- och skrivsvårigheter. Onsdag 7/7 klockan 11. Psykiatrisk vård ska finnas nära och vara tillgänglig Vårdförbundet har tagit fram tydliga kvalitetskrav för god psykiatrisk vård. Kvalitetskraven utgår från patienten och verksamheten och är enkelt formulerade för att alla ska kunna använda dem. Onsdag 7/7 klockan 13. Torsdag: Hur kan äldrevården bli bättre Kvalitetskriterierna i BraVå hjälper såväl personal som närstående att utveckla och säkra bra vård för äldre. Torsdag 8/7 klockan 11. Bättre vård behöver inte kosta mer pengar Vården kan utvecklas så att den blir bättre och mer tillgänglig om personalen deltar i förändringsarbetet. Och det fungerar i verkligheten… I Västerbotten finns exempel. Torsdag 8/7 klockan 13. Så höjer du din lön På nio år har genomsnittslönen för Vårdförbundets medlemmar ökat med 50 procent, och det beror till största delen på en långsiktig strategi – och på individuell lönesättning. Torsdag 8/7 klockan 16. Fredag: Varför ska sjuksköterskor hindras från att starta eget företag? Ålderdomliga lagar och uppfattningar om sjuksköterskans jobb gör att det är svårt för dem att få F-skattsedel så att de kan driva eget företag. Fredag 9/7 klockan 11. Unga flickors hälsa och villkor – vad vet vi egentligen? Vårdförbundet har i projektet ”Girl Child project” undersökt hur unga flickor ser på livet, hälsan, familjen och samhället. Fredag 9/7 klockan 13. För mer information kontakta Björn Sundin, pressansvarig på Vårdförbundet, på 0703-73 18 50 eller e-post.

• Gotland