Aktuella händelsenotiser från Mytpolisen

Mytpolisen är en del av uppropet Vi gör skillnad! som visar hur 170 000 medarbetare på 12 000 företag i den privat drivna vården och omsorgen bidrar till högre kvalitet, ökad tillgänglighet och större mångfald. Vi kallar det en modern välfärd.

Syftet med Mytpolisen är att göra det obekvämt för politiker och andra makthavare att sprida fördomar. För alla tjänar på en saklig debatt om hur vi gemensamt ska lösa framtidens utmaningar i branschen.

Nedan finns en sammanställning över Mytpolisens senaste utredningar och utlåtanden. Läs mer om tidigare spaningar här och följ oss på Facebook och Twitter!

Varning, Ulla Andersson (V). Nu missade du viktiga rapporter och resultat. Igen.

Tid och plats: 2015-05-29, Aftonbladet Debatt

Händelseförlopp: Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, har redan åkt fast för mytbrott. Återigen ignorerar hon viktiga rapporter och resultat som ger en annan bild av privat drivna äldreboenden och vårdcentraler.

Mytpolisens utlåtande: Varning. Läs om granskningen och fakta här.

Nej, Peter Akinder. Privat driven äldreomsorg håller minst lika hög kvalitet.

Tid och plats: 2015-05-22, Östra Småland Nyheterna

Händelseförlopp: Peter Akinder är politisk chefredaktör på tidningen Östra Småland. I en ledare påstår han bland annat att privat driven äldreomsorg skär ner på kvaliteten för att kunna ta ut jättevinster. Ett givet fall för Mytpolisen.

Mytpolisens utlåtande: Myt. Läs om granskningen och fakta här.

Nej, Sigge Tjärnlund (M). Du har helt fel om både vinstnivåer och kollektivavtal.

Tid och plats: 2015-05-04, Dagens Arena

Händelseförlopp: Sigge Tjärnlund, moderat landstingspolitiker i Västernorrland, kommer med påståenden om vinstnivåer och kollektivavtal som saknar verklighetsförankring. Mytpolisen skakar på huvudet och lägger fram fakta från såväl SCB som docenterna Angelis och Jordahls rapport.

Mytpolisens utlåtande: Myt. Läs om granskningen och fakta här.

Nej, civilminister Shekarabi. Privat drivna äldreboenden levererar högre kvalitet än offentliga.

Tid och plats: 2015-04-22, Finansdepartementet, Sveriges riksdag

Händelseförlopp: Mytpolisen bläddrar igenom några riksdagspapper och studsar till bakom skrivbordet. Civilminister Ardalan Shekarabi hävdar att överskott och kvalitet inte går ihop. Mytpolisens tillsatta utredning som bl.a. grundar sig på fakta från Socialstyrelsen och Jobbhälsobarometern motbevisar civilministern.

Mytpolisens utlåtande: Myt. Läs om granskningen och fakta här.

Nej, landstingsledningen i Västernorrland. Valfrihetsreformerna har inte lett till ”stora försämringar”.

Tid och plats: 2015-04-17, Sundsvalls Tidning

Händelseförlopp: Landstingsledningen i Västernorrland påstår att valfrihetsreformerna lett till ”stora försämringar” för vanliga människor. Fakta från bl.a. Konkurrensverket, Socialstyrelsen och Läkarförbundet visar på motsatsen.

Mytpolisens utlåtande: Myt. Läs om granskningen och fakta här.

Hej, professor Axelsson! Du missar väl inte den senaste forskningen?

Tid och plats: 2013-04-09, Svenska Dagbladet

Händelseförlopp: En artikel skriven av Inge Axelssons dyker ofta upp i debatten som argument mot privat drivna vårdföretag som gör överskott. Men håller argumentationen för faktagranskning? Nej, inte när Mytpolisen kollar upp den senaste forskningen vilket resulterar i en cold case-utredning.

Mytpolisens utlåtande: Varning. Läs om granskningen och fakta här, där du också kan läsa replik från Inge Axelsson samt replik tillbaka från Mytpolisen.