Händelsenotiser Mytpolisen vecka 11 & 12

Mytpolisen är en del av uppropet Vi gör skillnad som visar hur 170 000 medarbetare på 12 000 företag i den privat drivna vården och omsorgen bidrar till högre kvalitet, ökad tillgänglighet och större mångfald. Syftet med Mytpolisen är att göra det obekvämt för politiker och makthavare att sprida myter om den privat drivna vården och omsorgen. För alla tjänar på en saklig debatt om vår välfärd och hur vi gemensamt ska lösa framtidens utmaningar i branschen.

Varje vecka sammanställer Mytpolisen veckans utredningar – här är rapporten från vecka 11 och 12:

Tid och plats: 2015-02-19, Dagens Samhälle

Händelseförlopp: Carina Ohlsson, ordförande S-kvinnor, skriver en debattartikel och säger ”Privat välfärd har inte alls gett bättre villkor för de anställda”.

Tid och plats: 2015-02-20, Sydsvenskan

Händelseförlopp: Hanna Gedin, Hanna Thomé och Sara Svensson, Vänsterpartiet, är ute på djupt vatten i sin debattartikel och uttalar bland annat att ”konkurrens gör välfärden sämre”.

Tid och plats: 2011-11-11, Dagens Nyheter

Händelseförlopp: Josefine Hökerberg illustrerar missförhållande inom äldreomsorgen med rubriken ”Kissblöjorna vägs – för att spara pengar”. Detta är starten på ett av de mest seglivade faktafel som Mytpolisen någonsin utrett.

Tid och plats: 2014-06-04, SvD Brännpunkt

Händelseförlopp: Annelie Nordström, ordförande Kommunal, menar i en debattartikel att privatanställda undersköterskor och vårdbiträden har sämre villkor än kollegorna i det kommunala.

Mytpolisens utlåtande: Varning. Läs om granskningen och fakta här.

Tid och plats: 2013-07-04, SvD Brännpunkt

Händelseförlopp: Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet fortsätter att påstå att förbud mot vinster skulle innebära att mer resurser skulle kunna komma den offentliga vården och omsorgen till del.