​​I Blekinge drivs fyra av de fem populäraste vårdcentralerna privat.

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2017 06:10 CEST

Familjeläkarna i Olofström är den mest uppskattade vårdcentralen i Blekinge. De privatdrivna vårdcentralerna i Blekinge får högre kvalitetsbetyg av patienterna. Framför allt är patienterna mer nöjda med kontinuiteten vid de privatdrivna mottagningarna.

De privatdrivna vårdcentralerna får i fråga om kontinuitet högre betyg än de regiondrivna mottagningarna. Kontinuitet är en viktig kvalitetsfaktor i vården. En större del av patienterna fick träffa samma läkare och sjuksköterska. Patienterna fick också i högre utsträckning träffa den vårdpersonal de önskat. Det visar en analys som Vårdföretagarna har gjort av Sveriges Kommuner och Landstings senaste patientenkät.

– Undersökningen visar hur uppskattade de privat drivna vårdcentralerna är bland patienter och att de har en självklar plats i vårdsverige. Tanken att införa ett vinsttak som skulle slå ut de populära vårdföretagen blir allt mer absurd, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna har analyserat SKLs senaste nationella patientenkät utifrån vårdcentralernas regiform. Undersökningen omfattar totalt 786 vårdcentraler och har besvarats av 79 674 personer. I Blekinge ingår 22 hälsocentraler i undersökningen. 36 procent av dem drivs i privat regi.

För mer information kontakta:Karin Liljeblad, näringspolitisk expert sjukvård
072-552 66 35, karin.liljeblad@almega.se

Kommentarer (0)