Ny data från SCB: Högre lön i privat vård och omsorg

Idag publicerade SCB sin årliga rapport Finansiärer och utförare inom vård, skola och omsorg. Den visar att privatanställda inom vården har 8 procent högre lön och privatanställda inom omsorgen har 4 procent högre lön än kollegorna i den offentliga regin.

- I valrörelsen förekom svartmålningar av arbetsförhållandena i den privat drivna vården och omsorgen. Nu slår SCB fast att lönerna är bättre i den privata vården. Mångfald och valfrihet gynnar främst patienter och brukare, men också medarbetarna vinner på att det finns olika arbetsgivare, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

SCB visar även att vinstmarginalen för vård och omsorg ligger betydligt lägre än för övriga tjänstesektorn. Vinstmarginalen för företag inom vård och omsorg ligger på mindre än 8 %, medan vinstmarginalen för hela tjänstesektorn är 12,7 %.

- De som påstår att privata vårdföretag skär guld med täljkniv har fel. Det här är en bransch som liksom övriga näringslivet behöver långsiktiga villkor och tydliga spelregler, inte vinstförbud, säger Håkan Tenelius.

Läs rapporten här.

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna

• lön
  • vinst

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och branschorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Föreningen har ca 2 000 medlemsföretag med fler än 90 000 årsanställda.