Privata Koppardalen är den mest uppskattade vårdcentralen i Dalarna

Privata Koppardalen i Avesta är den mest uppskattade vårdcentralen i Dalarna. Framför allt är patienterna mer nöjda med kontinuiteten vid de privatdrivna mottagningarna.

Det visar en analys som Vårdföretagarna har gjort av Sveriges Kommuner och Landstings senaste patientenkät.

– Hur människor upplever kvaliteten är en av de viktigaste kvalitetsfaktorerna i vården. Undersökningen visar hur uppskattade de privatdrivna vårdcentralerna är bland patienter och att de har en självklar plats i vårdsverige, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna har analyserat SKLs senaste nationella patientenkät i Dalarna och 21 andra landsting och regioner, utifrån vårdcentralernas regiform. Undersökningen omfattar totalt 1 148 vårdcentraler och har besvarats av 109 065 personer. I Dalarna ingår 31 vårdcentraler i undersökningen. 6 av dem drivs i privat regi.

För mer information kontakta:
Karin Liljeblad, näringspolitisk expert
072-552 66 35, karin.liljeblad@almega.se