Privata vårdgivare vågar inte investera och nyanställa på grund av politiska osäkerheten

2 av 5 vårdföretag har avstått från önskade nyinvesteringar och/eller nyanställningar, och 15 procent uppger att de har fått negativa signaler från bank/långivare. Det visar en ny undersökning bland 600 vård- och omsorgsföretagare om hur den politiska osäkerheten påverkar dem redan idag.

Undersökningen visar även att:

• 65 procent av företagarna är oroliga eller mycket oroliga för branschens framtid. Inom äldreomsorg och hemtjänst är siffran 81 procent.
  • Vartannat företag uppger att deras medarbetare oroar sig för sitt jobb, särskilt hos de större arbetsgivarna.
  • 1 av 3 företag uppger att patienterna/brukarna har uttryckt oro för hur de själva drabbas.

- Vi vill att regeringen och oppositionen sätter sig ner och gör upp om långsiktiga villkor för vårdföretagen. De måste kunna fokusera på vården, inte behöva oroa sig för politiska experiment, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

- Om försvaret och energin är värda blocköverskridande uppgörelser, så måste välfärden vara det också, säger Håkan Tenelius.

Bifogat finns hela undersökningen.

Håkan Tenelius
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna