Vårdföretagarna: Förslaget att stoppa valfriheten i Boden måste dras tillbaka

- Förslaget att stoppa valfriheten i Bodens hemtjänst måste dras tillbaka. Framför allt drabbar det de nära 180 pensionärer som valt ett privat alternativ, men det är också en kortsiktig hantering av skattepengarna.

Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef för Vårdföretagarna som organiserar privata företag inom vård och omsorg.

- Om det är den kommunala hemtjänsten som inte klarar verksamheten inom budget så är det där man måste sätta in åtgärderna. Att tro att lösningen är att tvinga de privata företagen – som håller budgeten - att slå igen är feltänkt, säger Håkan Tenelius.

Fakta:
Boden införde fritt val i hemtjänsten 2010. Av totala antalet kunder, ca 570, har drygt 30 procent valt privata utförare. 6 privata företag med totalt ca 70 heltidsanställda är verksamma inom kommunens hemtjänst.

För frågor, kontakta:
näringspolitisk chef
tel: +46 (0)8 762 69 24
www.vardforetagarna.se

• äldreomsorg
  • hemtjänst

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och branschorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Föreningen har över 2000 medlemsföretag med c:a 80 000 årsanställda. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.