Vårdföretagarna kommenterar budgeten för personlig assistans: "Skandal utan dess like"

Regeringen aviserade i samband med budgetpropositionen 2016 att ersättningen för personlig assistans skulle räknas upp med 1,4 procent årligen till och med 2018. I budgetpropositionen för 2017 frångår nu regeringen sitt tidigare beslut. De sänker nu den sedan tidigare historiskt låga uppräkningen till 1,05 procent årligen. Regeringen öppnar även för en möjlighet att göra förändringar under innevarande år.

- Detta är ett dråpslag mot assistansreformen utan dess like. De seriösa assistansutförarna får nu ännu sämre ekonomiska förutsättningar. Fältet öppnas för oseriösa aktörer, beredda att kompromissa med kvalitet och anställningsvillkor, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

-De utredningar som regeringen hänvisar till pekar på att det finns utrymme att sänka uppräkningen av assistansschablonen. Dessa är flera år gamla och dessutom skarpt kritiserade för att vara undermåliga. Detta är inte seriöst. Regeringens taffliga hantering hotar nu en hel bransch, och därmed tillvaron för tusentals assistansberättigade, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

För mer information:
Fredrik Borelius, 072-527 69 26