Vårdföretagarna kommenterar utredningen om offentlighetsprincip i privat vård och omsorg: Utveckla välfärden, inte administrationen

Privata vårdgivare vill utveckla välfärden, inte administrationen. Förslaget om offentlighetsprincip för privata vårdgivare är därför feltänkt.

Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef för Vårdföretagarna, i en kommentar till utredningen ”Ökad insyn i välfärden”, som lämnats till regeringen idag.

- Förslaget lägger en fullständigt orimlig administrativ börda på vård- och omsorgsföretagen. Dessa är oftast väldigt små, och saknar de resurser som kommuner och landsting har för sin pappershantering. De små vårdgivarna blir också extremt sårbara för attacker från dem som av t ex ideologiska skäl vill sabotera verksamheten genom att begära ut handlingar i tid och otid, säger Håkan Tenelius.

- Även större företag skulle få problem. Förutom den administrativa bördan är det till exempel oklart hur en möjlighet att begära ut handlingar rimmar med de strikta regler som gäller för börsnoterade företag.

- Vi måste ha en bättre transparens när det gäller vård och omsorg, oavsett driftsform. Kvaliteten måste mätas och redovisas på ett sätt som underlättar människors val av vård. Det måste lättare gå att se att en vårdgivare är ekonomiskt långsiktig och att ägarna är seriösa. Denna utredning bidrar knappast till detta, säger Håkan Tenelius.

För mer information:
Håkan Tenelius, 072 742 69 24, näringspolitisk chef Vårdföretagarna