Vårdföretagarna kommenterar Välfärdsutredningen: Trump-politik, angrepp på människors möjlighet att välja vård och omsorg

- Reepalus förslag är ett frontalangrepp på människors möjlighet att välja vård och omsorg, och för företagens möjlighet att bidra till vårdens utveckling. Utredningen var tänkt att säkra kvaliteten i välfärden, men enligt Reepalus egna uträkningar kommer förslaget istället innebära att mängder av företag som idag gör vården bättre kommer att likvideras.

Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef för Vårdföretagarna, i en kommentar till den så kallade Välfärdsutredningen som presenterats idag.

- Det här är Trump-politik: Man har hittat på ett problem som inte finns – att vinst innebär dålig kvalitet - och presenterar sedan en lösning som saknar all förankring i verkligheten och vars enda syfte är att stryka opinionen medhårs, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

- All reglering av företagens vinstnivåer eller vinstdisponering är skadlig då det hindrar företagens möjlighet till utveckling. Vi måste istället fokusera på att utveckla, följa upp och redovisa kvaliteten. Låt oss nu glömma Reepalu-utredningen och istället gemensamt fokusera på vårdens och omsorgens verkliga utmaningar, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

För mer information:
Anders Manell, 070-314 57 29, presschef Vårdföretagarna