Vårdföretagarna publicerar rapporterna som regeringen försöker mörka

Vårdföretagarna publicerar idag de två omdebatterade rapporterna om vinst i välfärden, som bland annat Dagens Industri skrivit om. Rapporterna kommer från ledande forskare som underkänner planerna för att begränsa vinstintresset och utestänga riskkapitalbolag från välfärden. I ett nytt blogginlägg finns rapporterna i helhet.

- Utlåtandena är inte bara viktig läsning för regeringen, utan också för de politiska företrädare i Allianspartierna som sagt sig vilja utesluta riskkapitalbolag som ägare till företag i den skattefinansierade välfärdssektorn, skriver Håkan Tenelius i bloggen.

Ta del av rapporterna här:

Håkan Tenelius
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

• ägarprövningsutredningen
  • rapporter

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och branschorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Föreningen har ca 2 000 medlemsföretag med fler än 90 000 årsanställda.