Vårdföretagarna startar valfrihetskampanj

Allmänheten är måltavlan för den kampanj till försvar för valfriheten som Vårdföretagarna nu drar igång. Huvudperson i kampanjen, som ska drivas i sociala medier, är ”Systemmannen”. I korta filmer visar han hur absurd tillvaron blir när människor inte får välja själva.

- Vi vill visa att valfriheten, som de flesta ser som självklar, är hotad i vården och omsorgen. Valfriheten förutsätter att vi har alternativ och mångfald. För att vi ska ha mångfald måste det finnas privata vårdgivare. Om möjligheten att driva vårdföretag inskränks så försvinner i förlängningen mångfalden och därmed valfriheten, säger Håkan Tenelius, näringspolisk chef hos Vårdföretagarna.

Systemmannen är en karaktär som vet bäst och vill ”hjälpa” människor att välja rätt. Han är nostalgisk och tycker att det var bättre förr. Det värsta han vet är den oordning som uppstår när folk får bestämma själva. Han vill gärna ha kontroll och tycker att för många val leder till kaos i samhället. Därför arbetar han frenetiskt för att alla ska rätta in sig i någon typ av för oss andra outgrundligt system. Systemmannen vill ha ordning och reda, löning på fredag, två TV-kanaler (på sin höjd) och att du ska anvisas till en viss vårdcentral baserat på var du bor.

Filmerna med Systemmannen ska locka fler att besöka Vårdföretagarnas kampanjsajt ”Vi gör skillnad!”, där det finns både fakta och konkreta exempel på hur företagen inom vård och omsorg bidrar till mångfalden.

- ”Vi gör skillnad” är i sig en framgång, till exempel har sajtens filmer hittills haft över 650 000 visningar. Men ännu fler måste hitta dit för att på så sätt se sambandet mellan valfrihet och möjligheten att driva vårdföretag som vanliga, vinstdrivande aktiebolag. Det finns fortfarande missuppfattningar om att privata vårdgivare skulle hålla sämre kvalitet och vara undermåliga arbetsgivare, trots att fakta motbevisat detta gång på gång, säger Håkan Tenelius.

- Om opinionen tar intryck och dessa myter bekämpas så minskar risken för politiska beslut som sätter käppar i hjulen för vårdföretagen och därmed vår gemensamma välfärd, säger Håkan Tenelius.

Kampanjen finansieras under 2015 via crowdfunding bland Vårdföretagarnas medlemmar. 600 företag har tillsammans bidragit med 6 miljoner kronor. Idag släpps tre filmer samt en intervju med Systemmannen. I fortsättningen får vi se en ny film ungefär var fjortonde dag där Systemmannen försöker skapa ordning och reda i vår vardag.

Se hur det går när Elisabet Höglund stöter på Systemmannen hos frisören: www.vigorskillnad.se/filmer/hos-frisoren/

Se alla filmerna här: www.vigorskillnad.se/systemmannen

Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Erik Åslin