Vårdföretagarnas kommentar till ägarprövningsutredningen

Idag presenteras Ägarprövningsutredningen, som föreslår skärpta krav för privata aktörer i välfärden.

- Det är helt rätt att sikta på hur oseriösa aktörer ska stoppas. Den stora majoriteten av vårdgivare håller god kvalitet och det är viktigt att systemen gynnar långsiktiga och seriösa verksamheter. Däremot får det inte bli onödigt höga trösklar som hindrar små vårdföretag som är så värdefulla för mångfalden, säger Håkan Tenelius, näringspolitiska chef Vårdföretagarna.

- Utredningens förslag om tillståndsplikt måste kompletteras med tillståndskrav för också offentliga utförare. Den största delen av all omsorg utförs trots allt av kommunerna. Kommunala och privata omsorgsgivare måste behandlas lika, säger Håkan Tenelius.

- En ljusglimt i regeringens i övrigt dunkla uppgörelse med Vänsterpartiet om vinstutredning är just att tillståndsprövning för alla aktörer inom välfärden ska utredas, säger Håkan Tenelius.

Vårdföretagarna har tidigare offentliggjort tillhörande forskningsrapporter som underkänner planerna för att begränsa vinstintresset och utestänga riskkapitalbolag från välfärden. Ta del av rapporterna här.

Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

• kvalitet i omsorg