Vårdföretagarnas mytkalender: Alla företag inom vård och omsorg kan drivas som personalkooperativ eller SVB-bolag (myt 14)

I Vårdföretagarnas mytkalender slår vi varje dag hål på en fördom ända fram till valet.

Myt 14: Alla företag inom vård och omsorg kan drivas som personalkooperativ eller SVB-bolag.

Verklighet:

Idag har 99 procent av privata vård- och omsorgsföretag valt driftsformen aktiebolag. Två (2) är SVB-bolag, varav det ena står inför konkurs. Det är inte en slump att det inte finns fler ideella aktörer. Det vanliga aktiebolaget är helt enkelt en tryggare och säkrare bolagsform, det gäller i denna bransch som i alla andra.

Personalkooperativ är en bra form för de medarbetare som vill. Men att 160 000 medarbetare på Sveriges 11 000 privata företag inom vård och omsorg skulle vilja driva företag som inte får gå med vinst är gissningsvis inte realistiskt.

Vill du veta mer, ta del av undersökningar, våra källor mm så läs gärna Privat vårdfakta.